- Newsroom
Νέα διάσταση παίρνει η έρευνα για το πολύνεκρο δυστύχημα της Air India στις 12 Ιουνίου στην Ινδία, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 260 άνθρωποι, καθώς οι αρχές εξετάζουν πλέον τους ιατρικούς φακέλους των πιλότων, έπειτα από πληροφορίες ότι ένας εξ αυτών αντιμετώπιζε ψυχολογικά προβλήματα και κατάθλιψη.
Ο κυβερνήτης Σουμίτ Σαμπαρβάλ, έμπειρος πιλότος με περισσότερες από 8.200 ώρες πτήσης, ήταν επικεφαλής του Boeing 787 Dreamliner όταν το αεροσκάφος συνετρίβη σε κατοικημένη περιοχή της Αχμενταμπάντ, παρασύροντας στον θάνατο 241 επιβάτες και προκαλώντας επιπλέον 19 θύματα στο έδαφος.
Ο κυβερνήτης Σουμίτ Σαμπάρβαλ, που ήταν 56 ετών, ήταν λίγους μήνες πριν από τη συνταξιοδότησή του, αλλά είχε σκεφτεί να φύγει νωρίτερα από την αεροπορική εταιρεία της Ινδίας για να φροντίσει τον ηλικιωμένο πατέρα του μετά τον θάνατο της μητέρας του το 2022, όπως αποκαλύπτει η Telegraph.
Ο πιλότος, που είχε περισσότερες από 15.000 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του, πέρασε την τελευταία του Ιατρική Εξέταση Κατηγορίας Ι στις 5 Σεπτεμβρίου πέρυσι. Οι φάκελοί του έχουν παραδοθεί στους ερευνητές, των οποίων η αρχική έκθεση ανέφερε ότι επικεντρώνονται στις ενέργειες των πιλότων και όχι σε τεχνική βλάβη του αεροπλάνου. Η Ένωση Πιλότων Αερογραμμών Ινδίας δήλωσε ότι απορρίπτει τον «τόνο και την κατεύθυνση» της έρευνας.
Ο Μοχάν Ρανγκαναθάν, κορυφαίος ειδικός στην ασφάλεια των αερομεταφορών στην Ινδία, είπε στην Telegraph: «Άκουσα από πολλούς πιλότους της Air India ότι είχε κατάθλιψη και προβλήματα ψυχικής υγείας. Είχε πάρει άδεια από τις πτήσεις τα τελευταία τρία έως τέσσερα χρόνια. Είχε λάβει ιατρική άδεια γι’ αυτό».
Η Telegraph πληροφορήθηκε ότι ο Σαμπάρβαλ πήρε άδεια πένθους μετά τον θάνατο της μητέρας του. Ωστόσο, ο κ. Ρανγκαναθάν είπε: «Πρέπει να είχε ιατρικά εγκριθεί από τους γιατρούς της [Air India]. Αυτοί έπρεπε να του έχουν δώσει το πιστοποιητικό καταλληλότητας».
Όλοι εκτός από έναν από τους 242 επιβαίνοντες στο Boeing 787 Dreamliner σκοτώθηκαν όταν το αεροσκάφος έπεσε πάνω σε ξενώνα φοιτητών ιατρικής τον περασμένο μήνα, λιγότερο από ένα λεπτό μετά την απογείωση από το αεροδρόμιο του Αχμενταμπάντ.
Η προκαταρκτική έκθεση που δόθηκε στη δημοσιότητα από τις ινδικές αρχές νωρίς το Σάββατο ανέφερε ότι οι διακόπτες που ελέγχουν τη ροή καυσίμου στους δύο κινητήρες του αεροσκάφους απενεργοποιήθηκαν, οδηγώντας σε καταστροφική απώλεια ώσης κατά την απογείωση.
Σύμφωνα με την έκθεση, ένας από τους πιλότους ακούγεται στην καταγραφείσα συνομιλία του πιλοτηρίου να ρωτά τον άλλον γιατί έκοψε την παροχή καυσίμου. Ο άλλος απαντά ότι δεν το έκανε. Δεν είναι γνωστό ποιος είπε τι.
Air India: Χάος στο πιλοτήριο, οι διακόπτες καυσίμου έσβησαν λίγο πριν από τη συντριβή - Η προκαταρκτική έκθεση © EPA/RAJAT GUPTA
Ενώ η αρχική έκθεση δεν κατέληξε σε κάποιο συμπέρασμα, έχει στρέψει την προσοχή στις ενέργειες του Σαμπάρβαλ, κυβερνήτη του αεροσκάφους, και του Κλάιβ Κούνταρ, συγκυβερνήτη.
Σύμφωνα με τις διαδικασίες του πιλοτηρίου, ο πιλότος που πραγματοποιεί την απογείωση και είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο του αεροσκάφους ήταν ο Κούνταρ, ο οποίος θα κρατούσε και τα δύο χέρια του στο χειριστήριο κατά την απογείωση.
Ο Σαμπάρβαλ, ο πιλότος επιτήρησης, θα είχε τα χέρια του ελεύθερα, αφήνοντάς τον σε θέση να κόψει την παροχή καυσίμου, υποστήριξε ο κ. Ρανγκαναθάν.
Χρονοδιάγραμμα επικοινωνίας Air India με τον Πύργο Ελέγχου
7:43 π.μ.: Το αεροσκάφος ζητά να εκκινήσει τον κινητήρα
7:46 π.μ.: Ο πύργος εγκρίνει το αίτημα για εκκίνηση κινητήρα
7:49 π.μ.: Ο πύργος ρωτά αν απαιτείται όλο το μήκος του διαδρόμου και το αεροσκάφος επιβεβαιώνει
7:55 π.μ.: Το αεροσκάφος ζητά άδεια τροχοδρόμησης, η οποία εγκρίνεται
8:02 π.μ.: Το αεροσκάφος μεταφέρεται από τον Έλεγχο Εδάφους στον Πύργο Ελέγχου
8:03 π.μ.: Ο πύργος δίνει εντολή στο αεροσκάφος να ευθυγραμμιστεί στον διάδρομο
8:07 π.μ.: Το αεροσκάφος παίρνει άδεια απογείωσης
8:09 π.μ.: Γίνεται κλήση κινδύνου (Mayday)
Το προφίλ του κυβερνήτη της μοιραίας πτήσης του Air India
Ο Σαμπάρβαλ μπήκε στην Air India το 1994, συγκεντρώνοντας πάνω από 8.000 ώρες πτήσης σε αυτόν τον τύπο αεροσκάφους. Μετά τον θάνατο της μητέρας του, μετακόμισε από το Δελχί στη Βομβάη για να φροντίσει τον πατέρα του, εξετάζοντας ακόμη και το ενδεχόμενο να φύγει από την αεροπορική εταιρεία για να αφοσιωθεί πλήρως στην οικογένειά του.
Γείτονες στο Ποβάι της Βομβάης τον θυμούνται ως έναν ήσυχο άνθρωπο που συνόδευε συχνά τον πατέρα του σε βραδινές βόλτες. «Ήταν αφοσιωμένος γιος που δεν έχανε ποτέ ευκαιρία να βγάλει τον πατέρα του για καθαρό αέρα», είπε κάποιος.
Ο Νιλ Παΐς, πρώην συνάδελφος, είπε ότι ο πιλότος ήταν «πραγματικός τζέντλεμαν», λέγοντας στην Telegraph: «Σκεφτόταν σοβαρά την πρόωρη συνταξιοδότηση τα επόμενα χρόνια. Ο πατέρας του είναι πολύ μεγάλος, 90 ετών, και ήθελε να τον φροντίζει πλήρως. Αυτό ήταν το σχέδιο.
«Είμαστε όλοι άνθρωποι. Ναι, υπήρξαν μέλη πληρώματος που εμφάνισαν τάσεις ψυχικών προβλημάτων και καθηλώθηκαν αμέσως. Δεν επιτρέπεται να μείνει ανεξέλεγκτο.
«Συχνά είναι περισσότερο θέμα της ζωής εκτός δουλειάς, που φυσικά επηρεάζει το πώς αποδίδεις. Αλλά αν υπάρχει ανησυχία, το αναλαμβάνουν τα σωστά τμήματα. Δεν αφήνουν κανέναν να πετάξει αν υπάρχει αμφιβολία».
Η Σαβίτρι Μπουντάνια, ηλικιωμένη γειτόνισσα του Σαμπάρβαλ στη Βομβάη, είπε: «Του είπα, “Ο πατέρας σου είναι πολύ γέρος για να μένει μόνος”. Και μου απάντησε, “Μόνο μία ή δύο πτήσεις ακόμα… μετά θα είμαι μόνο με τον μπαμπά”. Ποιος να φανταζόταν ότι θα ήταν η τελευταία φορά; Όποτε δεν πετούσε, περπατούσε χέρι-χέρι με τον πατέρα του τα βράδια. Χαμογελούσαν σε όλους, ήσυχοι, ευγενικοί άνθρωποι».
Η Air India αρνήθηκε να σχολιάσει, αλλά στέλεχος του Ομίλου Tata, στον οποίο ανήκει η αεροπορική εταιρεία, είπε στην Telegraph ότι ο Σαμπάρβαλ δεν είχε πάρει πρόσφατη ιατρική άδεια.
«Είχε πάρει άδεια πένθους το 2022 μετά τον θάνατο της μητέρας του, και οι ιατρικοί του φάκελοι κατατέθηκαν ως μέρος της έρευνας. Η προκαταρκτική έκθεση δεν βρήκε τίποτα αξιοσημείωτο», είπε.
Και οι δύο πιλότοι είχαν περάσει την Ιατρική Εξέταση Κατηγορίας Ι, η οποία αξιολογεί την ψυχοφυσική ικανότητα του πιλότου, τα τελευταία δύο χρόνια.
Ο συγκυβερνήτης Κούνταρ, 28 ετών, προερχόταν από οικογένεια με μακρά ιστορία στην αεροπορία. Η μητέρα του ήταν μέλος πληρώματος καμπίνας και ξεκίνησε την επαγγελματική του πορεία με σπουδές συντήρησης αεροσκαφών στο Bombay Flying Club στη Βομβάη, πριν περάσει στο πιλοτήριο.
Μεγάλωσε στην αποικία της Air India στο Καλίνα προτού η οικογένεια μετακομίσει στο Μποριβάλι και είχε ήδη συγκεντρώσει 1.100 ώρες πτήσης στην αρχή της καριέρας του.
Συγγενείς και φίλοι των θυμάτων χαρακτήρισαν τα ευρήματα της έκθεσης «χαστούκι στο πρόσωπο» και αναρωτήθηκαν πώς «κάτι τόσο ασήμαντο όσο ένας απλός διακόπτης που απενεργοποιήθηκε» προκάλεσε τέτοια καταστροφή.
Η Ένωση Επαγγελματιών Πιλότων Ινδίας δήλωσε ότι το πλήρωμα της πτήσης 171 ενήργησε σύμφωνα με την εκπαίδευση και τις ευθύνες του υπό δύσκολες συνθήκες. Απέρριψε έντονα κάθε υπαινιγμό κακοδιαχείρισης, λέγοντας ότι είναι βαθιά ενοχλημένη από τη φημολογία.
Πηγή: Telegraph