Δήμος Ωραιοκάστρου: Διοργανώνεται «σχολή γονέων» με στόχο την ενίσχυση του γονεϊκού ρόλου στην καθημερινότητα
Μέσα από τέσσερις δίωρες ενότητες, οι γονείς που θα συμμετάσχουν θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν και να μοιραστούν εμπειρίες
Το όνειρο του 95χρονου σήμερα Βαγγέλη Βαρδάλη θα μείνει ζωντανό μέσα από τις ενέργειες του 2ου Δημοτικού Παλαιοκάστρου
Πριν από 30 χρόνια, ο 95χρονος σήμερα Βαγγέλης Βαρδάλης θέλησε να δώσει ζωή στον ξερότοπο που υπήρχε απέναντι από το σπίτι του, στον Δήμο Ωραιοκάστρου. Με πολύ μεράκι και αγάπη για το περιβάλλον δαπάνησε χρόνο και προσωπικές του οικονομίες προκειμένου, ο χώρος να μετατραπεί σε ένα μαγευτικό, καταπράσινο άλσος. Με τη βοήθεια του γείτονά του που έχει τις αντοχές της νιότης του, κλαδεύουν, ποτίζουν και περιποιούνται το δάσος καθημερινά, σαν να είναι δικό τους.
Μικροί μαθητές και μαθήτριες της έκτης δημοτικού του 2ου Δημοτικού Παλαιοκάστρου γνώρισαν το καλοκαίρι τον κ. Βαρδάλη, με πρωτοβουλία της δασκάλας τους, Έλενας Νικολάου, στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών δράσεων και δράσεων ενεργού πολίτη που έχουν ενταχθεί από το υπουργείο Παιδείας, στα προγράμματα σπουδών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Όπως χαρακτηριστικά λέει στη «ΜτΚ» η δρ Βασιλική Ιππέκη, υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Περιφερειακής Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης πρόκειται για ένα σχολείο πρότυπο που έχει υλοποιήσει πλήθος δράσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων που αφορούν στο περιβάλλον και στη διαμόρφωση ενεργών και υπεύθυνων πολιτών.
Τα παιδιά, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος στις 5 Ιουνίου επισκέφτηκαν τον κ. Βαρδάλη στην αυλή του σπιτιού του και άκουσαν από πρώτο χέρι τις δυσκολίες, τα βιώματα και τη βαθιά ικανοποίηση που συνοδεύει την προσπάθειά του. Εμπνευσμένα από τα λόγια και το έργο του, οι μαθητές και οι μαθήτριες οργάνωσαν και συμμετείχαν σε καθαρισμό του δάσους, δείχνοντας έμπρακτα ότι η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος δεν είναι απλώς μία σχολική δραστηριότητα αλλά, μία στάση ζωής. Μάλιστα, αναγνωρίζοντας πως ο κ. Βαρδάλης, πλέον μεγάλης ηλικίας, δεν μπορεί να συνεχίσει μόνος, αποφάσισαν να αναλάβουν δράση και, να προτείνουν στον δήμο, την επίσημη υιοθεσία του δάσους. Η συγκεκριμένη πρόταση αναμένεται να «περάσει» από το επόμενο δημοτικό συμβούλιο του δήμο Ωραιοκάστρου.
Η πρόταση
Οι μικροί μαθητές, καθοδηγούμενοι από το όραμα της δασκάλας τους Έλενας Νικολάου, κατάφεραν κάτι που σπάνια συναντά κανείς ακόμη και σε μεγαλύτερες ηλικίες: Να συνδέσουν τον Δήμο Ωραιοκάστρου και τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε μία κοινή περιβαλλοντική πρωτοβουλία. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς επισκέφτηκαν το δημαρχείο, όπου συνομίλησαν με την αντιδήμαρχο Παιδείας, Ευαγγελία Δρόσου και τον δήμαρχο, Παντελή Τσακίρη, στους οποίους υπέβαλαν επίσημα το αίτημά τους για υιοθεσία του δάσους στις 26 Οκτωβρίου. Το αίτημα κοινοποιήθηκε επίσης στην υπεύθυνη περιβαλλοντικών προγραμμάτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αποδεικνύοντας έτσι πως τα παιδιά προσεγγίζουν τη δράση τους με σοβαρότητα, τεκμηρίωση και αίσθημα ευθύνης. «Το αίτημα έγινε δεκτό προφορικά ενώ αναμένεται και η έγκριση του τυπικά, στο επόμενο δημοτικό συμβούλιο. Αυτό θα δώσει μεγάλη χαρά στα παιδιά μας που έχουν δρομολογήσει ήδη τα επόμενα βήματα σχετικά με την υιοθεσία» μεταφέρει στη «ΜτΚ» η κ. Νικολάου. Επιπλέον τα παιδιά έχουν ζητήσει την ονοματοδοσία του δάσος, με τον όνομα του κ. Βαρδάλη, προς τιμή του.
Διαμορφώνοντας τους πολίτες του αύριο
Σε μία εποχή που η προστασία του περιβάλλοντος καθίσταται πιο επιτακτική από ποτέ, η κ. Νικολάου και οι μαθητές/τριες του 2ου Δημοτικού Παλαιοκάστρου οραματίστηκαν και υλοποίησαν την προηγούμενη σχολική χρονιά ένα ξεχωριστό περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο «Μικροί Podcasters - Υπερασπιστές του Περιβάλλοντος». Η δράση αυτή εξελίχθηκε σε μία από τις πιο εμπνευσμένες εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της περιοχής, καθώς κατάφερε όχι μόνο να ενεργοποιήσει τους μαθητές αλλά και να ενώσει φορείς, ανθρώπους και επίπεδα διοίκησης γύρω από ένα κοινό όραμα. «Ως ενεργοί μικροί podcasters, οι μαθητές δεν σταμάτησαν στιγμή να ενημερώνουν και να ευαισθητοποιούν το κοινό, προβάλλοντας το έργο τους στο European School Radio, συμμετέχοντας στο 2ο Μαθητικό Συνέδριο Κωνσταντινουπόλεως-Θεσσαλονίκης που διοργανώνει η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε συνεργασία με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, όπου παρουσίασαν το πρόγραμμά τους σε ημερίδα της Διεύθυνσης για καινοτόμες πρακτικές» εξηγεί η κ. Νικολάου. Όπως αποδεικνύεται στην πράξη με συνέπεια, όραμα και παιδαγωγική ευαισθησία η ίδια κατάφερε να κινητοποιήσει τους μικρούς μαθητές και να μετατρέψει μία σχολική δραστηριότητα σε ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα εξωστρέφειας, συνεργασίας και κοινωνικής προσφοράς.
«Από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές κέρδισαν πολύ περισσότερα από γνώσεις. Έμαθαν πως η φωνή τους έχει δύναμη, πως οι φορείς μπορούν να συνεργαστούν όταν υπάρχει κοινό όραμα, πως η δράση τους μπορεί να αλλάξει πραγματικά κάτι στον τόπο τους, και πως η έρευνα και η περιβαλλοντική ευαισθησία μπορούν να οδηγήσουν σε ουσιαστικές κοινωνικές παρεμβάσεις. Με το πάθος των παιδιών και το συγκινητικό παράδειγμα του κ. Βαρδάλη, το μέλλον του περιβάλλοντος στην περιοχή μοιάζει λίγο πιο φωτεινό. Οι μικροί podcasters απέδειξαν πως όταν η εκπαίδευση συναντά την κοινωνία, τότε ακόμη και μαθητές Δημοτικού μπορούν να γίνουν η αφετηρία μεγάλων αλλαγών. Ο κόσμος αλλάζει όταν κάποιοι τολμούν να ονειρευτούν και να δράσουν» επισημαίνει η κ. Νικολάου.
Ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης
«Πρόκειται για μία εξαιρετική πρωτοβουλία που εντάσσεται στο πλαίσιο των προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που υλοποιεί το συγκεκριμένο σχολείο, εδώ και χρόνια. Μέσω αυτών των προγραμμάτων προάγεται η περιβαλλοντική συνείδηση των παιδιών, από νωρίς. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να αποτελέσουν τους αυριανούς, ενεργούς πολίτες» λέει στη «ΜτΚ» η δρ Βασιλική Ιππέκη, υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Περιφερειακής Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης. Συμπληρώνει πως οι περιβαλλοντικές δράσεις εντάσσονται κάτω από την «ομπρέλα» των «Δράσεων Ενεργού Πολίτη» και των εργαστηρίων δεξιοτήτων που είναι πλήρως ενταγμένα στο πρόγραμμα σπουδών, με παιδαγωγική στοχοθεσία. Το συγκεκριμένο σχολείο μάλιστα έχει φτιάξει και τον δικό του λαχανόκηπο, δράση που στοχεύει στην αλλαγή φυσιογνωμίας των σχολικών αυλών προκειμένου να μετατραπούν σε ένα δυναμικό περιβάλλον εκπαίδευσης, όπου τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τη φύση και, μαθαίνουν βιωματικά.
*Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 23/11/25
Μέσα από τέσσερις δίωρες ενότητες, οι γονείς που θα συμμετάσχουν θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν και να μοιραστούν εμπειρίες
Το νέο κτίριο συγκεντρώνει καινοτομίες ως προς τον αρχιτεκτονικό του σχεδιασμό και την ενεργειακή συμπεριφορά του
Η ανησυχία για τη μείωση πληθυσμού, οι ενέργειες του υπουργείου και οι προτάσεις δασκάλων και καθηγητών
Σκοπός και αντικείμενο του Πρωτοκόλλου Συνεργασίας είναι η επιστημονική, ερευνητική και εκπαιδευτική συνεργασία των δύο φορέων