«Λουκέτο» σε 204 καταστήματα των ΕΛΤΑ: Ποια κλείνουν στη Βόρεια Ελλάδα - Τι απαντούν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία

Έντονες οι αντιδράσεις στην Χαλκιδική και στην Ολομέλεια της Βουλής

- Newsroom

Αναστάτωση έχει προκαλέσει σε πολλές περιοχές στη χώρα το ξαφνικό λουκέτο μπαίνει σε πολλά καταστήματα ΕΛΤΑ. Με ανακοίνωση έχει αναρτηθεί έξω από τα καταστήματα που κλείνουν η παύση λειτουργίας τους και με ποιον τρόπο θα γίνεται πλέον η εξυπηρέτηση των πελατών. 

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, αναμένεται να κλείσουν 204 ΕΛΤΑ σε όλη την ελληνική επικράτεια. 

Έντονες είναι οι αντιδράσεις από την Χαλκιδική. Συγκεκριμένα ρολά κατεβάζουν τα ΕΛΤΑ σε Αρναία, Ιερισσό, η Νικήτη, Κασσάνδρεια, Νέα Καλλικράτεια και Δάφνη του Αγίου Όρους.

Παράλληλα λουκέτο μπαίνει στον Έβρο σε Σουφλί, Μεταξάδες και Τυχερό και στις Σέρρες στο Σιδηρόκαστρο. 41 καταστήματα κλείνουν δε στην Αττική,ενώ στην Εύβοια κλείνουν τα ΕΛΤΑ Λίμνης, των Ψαχνών, της Ν. Αρτάκης, του Βασιλικού, της Ερέτριας και του Αλιβερίου. Απώλειες μετρούν και Μαγνησία (Βελεστίνο, Αργαλαστή, Ζαγορά), ΠρέβεζαΚαλάβρυταΚρήτηΡόδος (Αφάντου, Ιάλυσος), Αιτωλοακαρνανία (Αιτωλικό, Νεοχώρι, Βόνιτσα, Θέρμο, Αμφιλοχία, Φυτείες, Μύτικα, Άγιο Βλάσιο, Γαβαλού και Κανούργιο), Λέσβος (Πλωμάρι, Ερεσό, Μόλυβο, Αγιάσο και Μανταμάδου), Κορινθία, Τύρναβος, Πελοπόννησος, Ήπειρος (σε Πράμαντα, Μέτσοβο, Τσεπέλοβο, Ζίτσα, Φιλιππιάδα, Καναλάκι, Λούρο). 

Οι αντιδράσεις στη Βουλή:  

Στο θέμα αναφέρεται με κοινοβουλευτική παρέμβαση ο Απόστολος Πάνας, Βουλευτής Χαλκιδικής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής και υπεύθυνος του Κοινοβουλευτικού Τομέα Ψηφιακής Διακυβέρνησης κατέθεσε, με την συνυπογραφή όλων των βουλευτών της Κοινοβουλευτικής ομάδας, ερώτηση προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Δημήτριο Παπαστεργίου, με θέμα το κλείσιμο καταστημάτων των ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα και υπονόμευση της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας.

Στην ερώτηση επισημαίνεται ότι η συστηματική συρρίκνωση του δικτύου των ΕΛΤΑ, με αναστολές λειτουργίας ή οριστικά κλεισίματα, θέτει εν αμφιβόλω την καθολικότητα και την κοινωνική αποστολή της δημόσιας ταχυδρομικής υπηρεσίας. Όπως υπενθυμίζεται, σύμφωνα με παλαιότερη απάντηση του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η ΕΛΤΑ Α.Ε. οφείλει, βάσει της σύμβασης της 9.12.2022, να διασφαλίζει μόνιμα και σε προσιτές τιμές καθολική πρόσβαση στις ταχυδρομικές υπηρεσίες σε όλη την επικράτεια.

Ωστόσο, οι πρόσφατες αποφάσεις για συγχωνεύσεις ή αναστολές λειτουργίας χωρίς πρόβλεψη εναλλακτικών λύσεων (όπως κινητές μονάδες ή τοπικούς πράκτορες), δεν λειτουργούν προς όφελος των πολιτών και πλήττουν ιδιαίτερα τις ορεινές, αγροτικές και νησιωτικές περιοχές. Οι κάτοικοι αυτών των περιοχών στερούνται πλέον βασικών υπηρεσιών — πληρωμών, αποστολών δεμάτων και συναλλαγών μικροχρηματοοικονομικού χαρακτήρα — κρίσιμων για την καθημερινότητα και την τοπική οικονομία.

Η ερώτηση ζητά από τον Υπουργό να διευκρινίσει:

  • ποια καταστήματα έχουν ήδη κλείσει ή πρόκειται να κλείσουν,
  • αν έχει υπάρξει αξιολόγηση από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για τις επιπτώσεις στην Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία,
  • ποια είναι τα κριτήρια λήψης αποφάσεων για τις συγχωνεύσεις,
  • και αν προτίθεται να διασφαλίσει, σε συνεργασία με την ΕΕΤΤ και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τη λειτουργία ενός ελάχιστου εγγυημένου δικτύου ΕΛΤΑ ανά Δήμο.

Η πρωτοβουλία υπογραμμίζει ότι τα ΕΛΤΑ δεν αποτελούν απλώς πάροχο ταχυδρομικών υπηρεσιών, αλλά κρίσιμο κρίκο κοινωνικής συνοχής, ιδίως για ηλικιωμένους, αγρότες και μικρές επιχειρήσεις στην περιφέρεια και την ύπαιθρο.

Κατεπείγουσα κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κατέθεσε και η Κυριακή Μάλαμα σε σχέση με το πολύ σοβαρό ζήτημα της κατάργησης των υποκαταστημάτων των ΕΛΤΑ στη Χαλκιδική. 

Την ερώτηση συνυπογράφει η Αντιπρόεδρος του Κινήματος Δημοκρατίας Θεοδώρα Τζάκρη. 

Όπως επισημαίνεται στην ερώτηση, το σχέδιο αυτό  είναι αντιπαραγωγικό και βάλει ευθέως στην διατήρηση της κοινωνικής κι οικονομικής συνοχής της ελληνικής περιφέρειας. 

Η πηγή της κατάργησης βρίσκεται στο στρατηγικό σχέδιο του υπερταμείου για την περίοδο μέχρι το 2027, στο οποίο προβλέπεται ο “εξορθολογισμός του δικτύου”, μέσα από την μείωση των λειτουργικών δαπανών.

Το υπερταμείο εφαρμόζει ένα σχέδιο απόσυρσης των ΕΛΤΑ από το δίκτυο του ταχυδρομικού έργου, ζημιώνοντας τις τοπικές κοινωνίες κι αθετώντας τις δεσμεύσεις που έχουν τα ΕΛΤΑ ως Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας μέχρι το 2028. 

Με άλλα λόγια, το δημόσιο επιδοτεί τα ΕΛΤΑ για να διασφαλίζουν την συνέχεια του ταχυδρομικού έργου και το υπερταμείο μειώνει τα φυσικά καταστήματα και τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Ιδιαίτερα σε ότι αφορά τα ΕΛΤΑ είναι απορίας άξιο πως κρίνεται η διατήρηση τους μη συμφέρουσα, την ώρα που το ταχυδρομικό έργο συνολικά έχει εκτοξευτεί κι οι ιδιώτες πάροχοι έχουν πολλαπλασιαστεί στην Χαλκιδική. 

Στο πλαίσιο αυτό η Κυριακή Μάλαμα καλεί τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας κι Οικονομικών να ακυρώσει άμεσα την απόφαση και τους σχεδιασμούς του υπερταμείου για λόγους σοβαρού δημοσίου συμφέροντος

Έντονες αντιδράσεις στην Χαλκιδική: 

Η Αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής, Κατερίνα Ζωγράφου, σε παρέμβασή της αναφέρει: «Εκφράζουμε την έντονη ανησυχία και αντίθεσή μας στην απόφαση της Διοίκησης των ΕΛΤΑ για το κλείσιμο σειράς περιφερειακών ταχυδρομικών καταστημάτων στην Περιφερειακή Ενότητα Χαλκιδικής. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, πρόκειται για υποκαταστήματα σε κομβικές περιοχές όπως η Αρναία, η Ιερισσός, η Νικήτη, η Κασσάνδρεια, η Νέα Καλλικράτεια και η Δάφνη του Αγίου Όρους, τα οποία καλούνται να αναστείλουν τη λειτουργία τους έως το τέλος Οκτωβρίου.

Τα ΕΛΤΑ δεν αποτελούν απλώς έναν πάροχο ταχυδρομικών υπηρεσιών, αλλά κρίσιμο κοινωνικό θεσμό, που εξυπηρετεί χιλιάδες αγρότες, επαγγελματίες και συνταξιούχους της υπαίθρου. Ο ρόλος αυτός δεν μπορεί να αντικατασταθεί από καμία ψηφιακή εφαρμογή, καθώς για πολλούς πολίτες, ιδίως ηλικιωμένους ή κατοίκους απομονωμένων οικισμών, τα ταχυδρομεία είναι η μοναδική πύλη επικοινωνίας με το κράτος και τις υπηρεσίες του.

«Η απόφαση αυτή υποβαθμίζει ουσιαστικά τις παρεχόμενες ταχυδρομικές υπηρεσίες, προκαλεί σοβαρά προβλήματα εξυπηρέτησης και ταλαιπωρία στους κατοίκους, ιδιαίτερα των απομακρυσμένων, ορεινών και νησιωτικών περιοχών της Χαλκιδικής», τονίζει η Αντιπεριφερειάρχης Αικατερίνη Ζωγράφου .

Η Αντιπεριφερειάρχης ζητά από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τη Διοίκηση των ΕΛΤΑ να αναθεωρήσουν άμεσα αυτή την απόφαση, λαμβάνοντας υπόψη:

  • το ιδιαίτερο γεωμορφολογικό ανάγλυφο της Χαλκιδικής,
  • τις μεγάλες αποστάσεις μεταξύ των οικισμών,
  • και την ανάγκη ίσης πρόσβασης όλων των πολιτών σε βασικές δημόσιες υπηρεσίες».

Σε σχετική ανακοίνωση ο Δήμος Σιθωνίας αναφέρει:

Με έντονη ανησυχία και αγανάκτηση ο Δήμος Σιθωνίας πληροφορήθηκε την πρόθεση της Διοίκησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) να προχωρήσει στο κλείσιμο του μοναδικού ταχυδρομικού καταστήματος που λειτουργεί στην περιοχή του Δήμου.

Η απόφαση αυτή, που έρχεται να προστεθεί στα προηγούμενα λουκέτα των καταστημάτων Νέου Μαρμαρά και Αγίου Νικολάου, αποτελεί μια βάρβαρη ενέργεια εις βάρος των κατοίκων, των επαγγελματιών και των επισκεπτών της Σιθωνίας.

Η διακοπή λειτουργίας του τελευταίου ταχυδρομικού καταστήματος δεν είναι απλώς μια διοικητική πράξη. Είναι πλήγμα στην καθημερινότητα, στην τοπική ανάπτυξη και στην κοινωνική συνοχή. Σε μια περιοχή που δίνει αγώνα για να κρατηθεί ζωντανή, η απουσία βασικών υπηρεσιών σημαίνει απομόνωση, ταλαιπωρία και εγκατάλειψη.

Η απάντηση των ΕΛΤΑ 

«Στοχευμένη αναδιάρθρωση με έμφαση στην αποτελεσματικότητα και βιωσιμότητα της εταιρίας. Περιορίζεται ο αριθμός των καταστημάτων και ενισχύεται ο ρόλος του ταχυδρόμου με σύγχρονα ψηφιακά μέσα και αναδιοργάνωση του δικτύου. Ειδική πρόνοια για ηλικιωμένους, κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών και τοπικές επιχειρήσεις  με δυνατότητα κατ’οίκον ραντεβού.

Η αναστολή λειτουργίας 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ με ελάχιστη εμπορική δραστηριότητα, με την οποία ολοκληρώνεται ο εξορθολογισμός του δικτύου των ΕΛΤΑ, εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα συνολικά των Ελληνικών Ταχυδρομείων, τα οποία επενδύουν σε νέες υπηρεσίες, στην τεχνολογική αναβάθμιση και καλύτερες συνθήκες για εργαζόμενους και πελάτες. Σήμερα πλέον η συναλλακτική δραστηριότητα στα καταστήματα συνεισφέρει λιγότερο από 10% των εσόδων, αλλά αναλώνει πάνω από το 50% των εξόδων, κατασπαταλώντας δυνατότητες επένδυσης, ανάπτυξης και το αποτέλεσμα από τις άλλες υγιώς αναπτυσσόμενες δραστηριότητες, όπως courier, ανάπτυξη ecommerce, υποστήριξη επιχειρήσεων, κ.α.

Οι ταχυδρομικές υπηρεσίες παρέχονται αδιάλειπτα σε κάθε περιοχή της χώρας, ανεξάρτητα από τη λειτουργία φυσικού καταστήματος, μέσα από 1.400 ταχυδρόμους, 500 συνεργάτες, 400 πράκτορες couriers και αγροτικούς διανομείς, σε εκατοντάδες συνεργαζόμενα σημεία και με χρήση σύγχρονων εργαλείων. Έτσι διασφαλίζεται ότι η περιφέρεια θα εξυπηρετείται με πιο ευέλικτα και αποτελεσματικά.

Τα ΕΛΤΑ, που από το 2017 ανήκουν στο Υπερταμείο, παραμένουν πιστά δεσμευμένα στην υποχρέωση για καθολική παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών ακόμα και στα πιο απομακρυσμένα σημεία της χώρας και αυτό θα συνεχίσουν να πράττουν. Για 198 χρόνια, το πρόσωπο του ταχυδρόμου αποτελεί σημείο αναφοράς σε κάθε γωνιά της Ελλάδας και παραμένει στο επίκεντρο της νέας εποχής των ΕΛΤΑ – με σύγχρονα μέσα, νέο εξοπλισμό και υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πολιτών.

Οι περισσότεροι ταχυδρόμοι και συνεργάτες είναι εξοπλισμένοι με ψηφιακά μέσα ενώ οι αγροτικοί διανομείς, όπως και οι ψηφιακοί ταχυδρόμοι, μοναδικό προτέρημα των ΕΛΤΑ σε όλη την Ελλάδα, διαθέτουν εξοπλισμό που τους επιτρέπει να παρέχουν πλήθος υπηρεσιών στους πελάτες χωρίς να απαιτείται επίσκεψη σε κατάστημα. Έτσι τα ΕΛΤΑ πετυχαίνουν να παρέχουν κατ’ οίκον εξυπηρέτηση και να εξασφαλίζουν κάλυψη ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές.

Τα νέα ΕΛΤΑ επεκτείνονται με νέες, πιο σύγχρονες μορφές παρουσίας. Τα 204 καταστήματα που αποσύρονται, έχουν ελάχιστη εμπορική δραστηριότητα και με επικαλύψεις από γειτονικά σημεία. Αρκετά από αυτά λειτουργούσαν με ζημίες που ξεπερνούσαν τις 150.000 ευρώ ετησίως. Με την αναπροσαρμογή του δικτύου, το προσωπικό των ΕΛΤΑ μεταφέρεται σε παραγωγικές λειτουργίες, ενισχύοντας την παρουσία ταχυδρόμων και την επιχειρησιακή δυναμική στην περιφέρεια.

Στις περιοχές όπου δεν θα υπάρχει φυσικό κατάστημα, οι υπηρεσίες θα συνεχίσουν να παρέχονται κανονικά μέσω του δικτύου διανομής, των κινητών μονάδων και των συνεργαζόμενων σημείων. Οι ταχυδρόμοι και οι συνεργάτες μας θα καλύπτουν κάθε περιοχή, διασφαλίζοντας ότι καμία κοινότητα δεν μένει χωρίς πρόσβαση στις βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες.

Ειδικά για τους ηλικιωμένους και τους κατοίκους των απομακρυσμένων περιοχών, τα ΕΛΤΑ τονίζουν ότι θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται με φυσική παρουσία ταχυδρόμου. Οι διανομείς των ΕΛΤΑ διαθέτουν πλέον σύγχρονο εξοπλισμό, όπως POS και φορητές συσκευές PDA, που τους επιτρέπουν να πραγματοποιούν συναλλαγές και να παρέχουν υπηρεσίες κατ’ οίκον. Ο στόχος είναι να διατηρηθεί η ανθρώπινη επαφή και η προσωπική εξυπηρέτηση, ιδιαίτερα για όσους έχουν περιορισμένες δυνατότητες μετακίνησης, με τρόπο οργανωμένο, ασφαλή και σταθερό.

Με ένα τηλεφώνημα στο 212 0000 700, οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται για τα στοιχεία του ταχυδρόμου της περιοχής τους και να προγραμματίζουν ραντεβού για εξυπηρέτηση στο σπίτι τους. Παράλληλα, τοπικές επιχειρήσεις και φορείς εξυπηρετούνται μέσω των κινητών κέντρων περισυλλογής αλληλογραφίας, τα οποία διέρχονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, εξασφαλίζοντας τη γρήγορη και αξιόπιστη εξυπηρέτηση χωρίς καθυστερήσεις.

Επιπλέον, εξετάζονται ήδη συνεργασίες με ιδιώτες επαγγελματίες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τη λειτουργία σημείων εξυπηρέτησης, υπό το εμπορικό σήμα των ΕΛΤΑ ή της ΕΛΤΑ Courier, όπως ήδη συμβαίνει σε πολλές περιοχές της Ελλάδας. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η συνέχεια της παρουσίας και των υπηρεσιών σε κάθε δήμο, με πιο ευέλικτο και βιώσιμο μοντέλο λειτουργίας.

Σημειώνουμε ότι η ταχυδρομική αγορά υφίσταται τα τελευταία χρόνια ριζικές μεταβολές, ως αποτέλεσμα της εκτεταμένης ψηφιοποίησης και της δραστικής μείωσης της επιστολικής αλληλογραφίας. Τα τελευταία δέκα χρόνια έχει χαθεί το 90% του επιστολικού προϊόντος, ενώ μόνο την τελευταία πενταετία η μείωση ξεπέρασε το 50%. Σήμερα, λιγότερο από το 10% των συνολικών εσόδων των ΕΛΤΑ συνδέεται με τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, ενώ το κόστος λειτουργίας τους αντιστοιχεί σε περίπου 45% του συνολικού κόστους της εταιρείας.

Ο μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να διασφαλιστεί το μέλλον και οι προοπτικές τους, των εργαζομένων τους και του κοινωνικού τους ρόλου, σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Είναι θέμα επιβίωσης για τα ίδια τα ΕΛΤΑ.

Στρατηγική μας είναι να υπάρχει η καλύτερη δυνατή κάλυψη. Τα ΕΛΤΑ έχουν ήδη ανέβει στην 2η θέση στην αγορά δεμάτων και επενδύουν σε σύγχρονες υποδομές logistics και ηλεκτροκίνησης, με 250 υβριδικά οχήματα και 250 ηλεκτρικά δίκυκλα που ενισχύουν την παρουσία τους σε όλη τη χώρα.

Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η εξυγίανση και ο εκσυγχρονισμός των ΕΛΤΑ ώστε να διασφαλιστεί ότι η εταιρεία θα λειτουργεί με βιωσιμότητα, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα για να συνεχίσει να παρέχει υπηρεσίες υψηλού επιπέδου σε όλους τους πελάτες, με θετικό αποτύπωμα και ευθύνη. Άλλωστε, το ενιαίο δίκτυο ΕΛΤΑ και ΕΛΤΑ Courier θα αριθμεί πάνω από 800 σημεία εξυπηρέτησης σε όλη τη χώρα, διασφαλίζοντας την κάλυψη κάθε περιοχής και την αδιάλειπτη παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών

Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία λειτουργούν με ευθύνη απέναντι στους πολίτες και τις κοινότητες της χώρας, εξελίσσοντας το ιστορικό τους έργο μέσα από ένα σύγχρονο, βιώσιμο και αποδοτικό μοντέλο λειτουργίας που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της νέας εποχής. Με σταθερή παρουσία στην περιφέρεια, επενδύσεις σε ανθρώπους και τεχνολογία και στόχο τη βελτίωση της καθημερινής εξυπηρέτησης, τα ΕΛΤΑ συνεχίζουν να συνδέουν την Ελλάδα - αξιόπιστα, σύγχρονα και παντού».

Loader