Προσλήψεις στο δημόσιο: «Τρέχει» το ΑΣΕΠ για να ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί
Για το 2026
Ειδικοί εξηγούν στη «ΜτΚ» το νέο πλαίσιο λειτουργίας της νέας ψηφιακής πλατφόρμας
Ανησυχητικά είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από τις πρώτες ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, αφού σχεδόν τρία εκατομμύρια οχήματα βρέθηκαν να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους χωρίς να έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο. Την ίδια ώρα, τα στοιχεία έδειξαν ότι εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα παραμένουν ανασφάλιστα, ενώ χιλιάδες άλλα εμφανίζονται ακόμα και χωρίς καταχωρημένο ΑΦΜ ιδιοκτήτη.
Οι πρώτες ηλεκτρονικές διασταυρώσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη αποκαλύπτουν ένα εκρηκτικό μείγμα παρανομίας και γραφειοκρατικής αταξίας, φέρνοντας στο φως τις χρόνιες παθογένειες του συστήματος εποπτείας στη χώρα.
Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών και της ΕΛΣΤΑΤ για τα κυκλοφορούντα οχήματα προκύπτει ότι 2,9 εκατομμύρια οχήματα φαίνονται αυτήν τη στιγμή εκτός διαδικασίας τεχνικού ελέγχου. Ο συγκεκριμένος αριθμός ισοδυναμεί με το 1/3 του συνόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων στη χώρα μας που υπολογίζονται σε πάνω από 9 εκατομμύρια.
Η εικόνα του στόλου οχημάτων στην Ελλάδα αποκαλύπτει σοβαρές παθογένειες που αγγίζουν ιδιαίτερα την οδική ασφάλεια αλλά και την ίδια τη λειτουργία των αρμόδιων υπηρεσιών. Σύμφωνα με τις ηλεκτρονικές διασταυρώσεις δεδομένων που ξεκίνησαν τον περασμένο Ιούνιο, με τη συνεργασία όλων των αρμόδιων υπηρεσιών, 350.000 χιλιάδες οχήματα κυκλοφορούν στους δρόμους χωρίς να διαθέτουν ασφάλεια.
Ακόμα πιο παράδοξο είναι το γεγονός ότι περίπου 13.000 αυτοκίνητα εμφανίζονται ως ασφαλισμένα, ενώ έχουν δηλωθεί ως κατεστραμμένα, στοιχείο που αναδεικνύει την ανάγκη για επικαιροποίηση και ξεκαθάρισμα των Μητρώων. Παράλληλα, περισσότερα από τρία εκατομμύρια οχήματα δεν έχουν καταχωρημένο ΑΦΜ ιδιοκτήτη, γεγονός που ενδεχομένως σημαίνει ότι είναι κλεμμένα, αποσυρμένα ή κατεστραμμένα, αλλά εξακολουθούν να εμφανίζονται ως ενεργά στο Μητρώο του υπουργείου Μεταφορών.
Ο πιο γερασμένος στόλος στην Ευρώπη
Η Ελλάδα δεν διαθέτει μόνο τον πιο γερασμένο στόλο οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και έναν από τους πιο επικίνδυνους. Σύμφωνα με τα στοιχεία, πάνω από 350.000 αυτοκίνητα είναι άνω των 40 ετών και εξακολουθούν να κυκλοφορούν, ενώ άλλα 450.000 έχουν ξεπεράσει τα 30 χρόνια. Ενδεικτικό της στρεβλής εικόνας είναι ότι τα εγγεγραμμένα οχήματα στο Μητρώο ξεπερνούν τα δέκα εκατομμύρια, αριθμός σχεδόν ίσος με τον πληθυσμό της χώρας.
Σε αντίθεση, σε χώρες όπως η Γερμανία ή η Γαλλία, ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου δεν ξεπερνά τα 11 χρόνια, ενώ η πλειονότητα των οχημάτων περνά συστηματικά από τεχνικό έλεγχο. Το ελληνικό πρόβλημα δεν είναι μόνο η παλαιότητα αλλά και η έλλειψη εποπτείας. Για δεκαετίες δεν υπήρχε Ενιαίο Μητρώο, με αποτέλεσμα οχήματα παρατημένα σε μάντρες, χωρίς χρήση αλλά με πινακίδες, να εμφανίζονται ακόμη ως ενεργά και με εκκρεμότητες.
Το νέο ψηφιακό «όπλο»
Η κατάσταση αυτή αρχίζει να αλλάζει με την ενεργοποίηση της νέας ψηφιακής πλατφόρμας ηλεκτρονικών διασταυρώσεων, η οποία συγκεντρώνει στοιχεία από διαφορετικές βάσεις δεδομένων και θα πραγματοποιεί πλέον δύο ελέγχους τον χρόνο.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, Κωνσταντίνο Βήκα, η δημιουργία του Ενιαίου Μητρώου αποτελεί «ιστορική στιγμή», καθώς για πρώτη φορά συγκεντρώνεται σε μία πλατφόρμα όλη η πληροφορία που διατηρούσαν διάσπαρτες υπηρεσίες.
«Η Πολιτεία αποκτά πλέον ένα εργαλείο για να ασκεί αποτελεσματικούς ελέγχους εξ αποστάσεως. Ο τεχνικός έλεγχος δεν είναι πολυτέλεια, είναι προϋπόθεση για την ασφάλεια στους δρόμους και για τη μείωση του περιττού κόστους που επιβαρύνει τους ίδιους τους οδηγούς», υπογραμμίζει ο ίδιος.
«Το κόστος του ΚΤΕΟ για ένα ΙΧ δεν ξεπερνά τα 60 ευρώ ανά διετία. Αυτό που οδηγεί πολλούς να απέχουν είναι ότι γνωρίζουν πως το όχημά τους χρειάζεται επισκευές και θέλουν να αποφύγουν τα επιπλέον έξοδα». Όπως επισημαίνει, αυτή η νοοτροπία, σε συνδυασμό με την έλλειψη ουσιαστικής εποπτείας, δημιούργησε την τωρινή εικόνα.
«Σίγουρα, υπάρχουν οικονομικοί λόγοι για τους οποίους οι οδηγοί δεν ασφαλίζουν τα οχήματά τους, ωστόσο υπάρχουν και εκείνοι οι οποίοι το αμελούν συστηματικά», επισημαίνει, μιλώντας στη «ΜτΚ», ο ασφαλιστής Γιάννης Καμαριώτης.
«Θα έπρεπε να γίνονται συχνότεροι και αυστηρότεροι έλεγχοι για να περιοριστεί το πρόβλημα, καθώς τίθεται σοβαρό ζήτημα ασφαλείας», αναφέρει ο ίδιος.
Αυστηρότερο πλαίσιο με νέες ποινές
Με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που τέθηκε σε ισχύ στις 14 Σεπτεμβρίου, οι ποινές για τους ασυνεπείς οδηγούς γίνονται αυστηρότερες. Εισάγεται η έννοια του «αδρανούς οχήματος», ώστε όσα δεν έχουν ίχνη σε ΚΤΕΟ, ασφάλιση ή Τέλη να τίθενται αυτόματα εκτός κυκλοφορίας.
Οι παραβάτες αντιμετωπίζουν πρόστιμο 150 ευρώ για μη διενέργεια τεχνικού ελέγχου, ενώ σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο διπλασιάζεται. Παράλληλα, προβλέπεται αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας, με επιστροφή μόνο μετά την τακτοποίηση όλων των εκκρεμοτήτων. Η νομοθεσία ορίζει ακόμα δεύτερο έλεγχο συμμόρφωσης, τρεις μήνες μετά την αποστολή ειδοποίησης. Αν ο ιδιοκτήτης δεν έχει συμμορφωθεί, τότε η υπόθεση παραπέμπεται στην τοπική αστυνομία, η οποία προχωρά σε άμεση αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.
Αυξάνεται το κόστος για τους ασυνεπείς
Η συστηματική μη συμμόρφωση δεν πλήττει μόνο την ασφάλεια. Τα ανασφάλιστα και χωρίς συντήρηση οχήματα καταναλώνουν περισσότερα καύσιμα, εκπέμπουν περισσότερους ρύπους και επιβαρύνουν οικονομικά τους ίδιους τους ιδιοκτήτες τους. Όπως τονίζει ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, «ο ασυνεπής και αμελής οδηγός έρχεται αντιμέτωπος με αυξημένα κόστη συντήρησης. Θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι ο τεχνικός έλεγχος, μας διασφαλίζει ότι δεν καταναλώνουμε άσκοπα ποσά τα οποία θα μπορούσαμε να αποφύγουμε κάτω από φυσιολογικές συνθήκες», τονίζει ο ίδιος.
Από την άλλη, τα ασφαλιστικά ταμεία και το Κράτος υφίστανται σημαντικές απώλειες από τα ανασφάλιστα οχήματα και τη μη καταβολή Τελών, ενώ η κοινωνία συνολικά πληρώνει το τίμημα σε ατυχήματα που θα μπορούσαν να είχαν προληφθεί.
Η επόμενη μέρα
Η πλήρης λειτουργία του Ενιαίου Μητρώου, με τη διασύνδεση όλων των αρμόδιων φορέων, φιλοδοξεί να βάλει τέλος σε ένα καθεστώς ανομίας δεκαετιών. Για πρώτη φορά, οι έλεγχοι θα είναι αυτοματοποιημένοι και εξ αποστάσεως, χωρίς την ανάγκη φυσικής παρουσίας στις υπηρεσίες.
«Αν και η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί, τα πρώτα στοιχεία αποδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος και αναδεικνύουν την ανάγκη να αλλάξει ριζικά η νοοτροπία των οδηγών», αναφέρει, μιλώντας στη «ΜτΚ», ο Κωνσταντίνος Βήκας. Το στοίχημα για την Πολιτεία δεν είναι μόνο να επιβάλλει κυρώσεις, αλλά να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για έναν ασφαλέστερο και πιο αξιόπιστο στόλο οχημάτων, αντάξιο των ευρωπαϊκών προδιαγραφών.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 28.10.2025
Θεσπίζονται αυστηροί όροι και προϋποθέσεις για τα ακίνητα που διατίθενται προς ενοικίαση σε πλατφόρμες
Τέθηκε για πρώτη φορά σε λειτουργία την περασμένη Τετάρτη 1η Οκτωβρίου
Υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις που θα επιτρέψουν ακόμα και τη διοργάνωση διεθνών αγώνων στην πόλη της Ανατολικής Μακεδονίας