Η χωματερή, αποβλήτων και ανθρώπων στα Τσαΐρια, το αεροδρόμιο, το Thess Intec και η αδιαφορία της Πολιτείας

Πυρκαγιές στο συγκεκριμένο σημείο ξεσπούν πολύ συχνά, αλλά συνήθως αντιμετωπίζονται εγκαίρως - Αυτή τη φορά οι συνθήκες ήταν διαφορετικές και το πράγμα παρατράβηξε

Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google

Πρόσθεσέ το στην Google

Η πυρκαγιά στα Τσαΐρια η οποία έκαιγε επί διήμερο, δίπλα από το αεροδρόμιο «Μακεδονία», δεν ήταν κάτι καινοφανές. Πυρκαγιές στο συγκεκριμένο σημείο ξεσπούν πολύ συχνά, αλλά συνήθως αντιμετωπίζονται εγκαίρως, πριν να πάρουν διαστάσεις. Αυτή τη φορά οι συνθήκες ήταν διαφορετικές και το πράγμα παρατράβηξε. Έτσι δόθηκε η ευκαιρία να μάθει η Θεσσαλονίκη που βρίσκονται τα Τσαΐρια και, κυρίως, τι ακριβώς συμβαίνει εκεί. Εάν, μάλιστα, η φωτιά ήταν μεγαλύτερη ή οι άνεμοι είχαν διαφορετική κατεύθυνση τα Τσαΐρια θα γίνονταν δημοφιλή και στους χιλιάδες επιβάτες του αεροδρομίου το οποίο θα αναγκαζόταν να κλείσει για ώρες.

Χωροταξικά τα Τσαΐρια βρίσκονται στα διοικητικά όρια του δήμου Θερμαϊκού, στα σύνορα με τον δήμο Θέρμης. Στην περιοχή υπάρχουν κυρίως δημοτικές και κρατικές εκτάσεις, αλλά και αρκετές ιδιωτικές. Σε απόσταση αναπνοής βρίσκεται το αεροδρόμιο καθώς και η έκταση στην οποία πρόκειται να λειτουργήσει το Κέντρο Καινοτομίας και Τεχνολογίας Thess Intec. Υπάρχουν επίσης εκτάσεις οι οποίες περιλαμβάνονται στο περίφημο σχέδιο ανάπλασης του παραλιακού μετώπου Θεσσαλονίκης που προωθεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Εδώ και πολλά χρόνια η περιοχή έχει μετατραπεί σε χωματερή, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Χωματερή αποβλήτων, αλλά και ανθρώπων. Κεντρικός πυρήνας στα Τσαΐρια είναι ένας οικισμός Ρομά, ο πληθυσμός του οποίου μεταβάλλεται αναλόγως της εποχής. Οι μόνιμοι είναι μερικές δεκάδες, όμως, κατά διαστήματα αυξάνονται κατακόρυφα καθώς «φιλοξενούν» διερχόμενους Ρομά και από άλλες περιοχές οι οποίοι διαμένουν εκεί για εβδομάδες ή και μήνες.

Οι συνθήκες υπό τις οποίες διαβιώνουν είναι άθλιες. Σε παραπήγματα, χωρίς στοιχειώδεις εγκαταστάσεις υγιεινής, δίχως νερό, χωρίς ρεύμα το οποίο εξασφαλίζουν μέσω ρευματοκλοπής από τους γειτονικούς πυλώνες, με καλώδια τα οποία σέρνονται στο έδαφος, πάνω από τα οποία περνούν αυτοκίνητα και δίπλα τους παίζουν μικρά παιδιά για τα οποία η λέξη «σχολείο» είναι παντελώς άγνωστη.

Ο οικισμός των Ρομά πολιορκείται από χιλιάδες τόνους αποβλήτων. Κυρίως μπάζα, παλιά έπιπλα, πλαστικά, λάστιχα αυτοκινήτων και ό,τι βάζει ο νους. Για τον παράνομο μπαζότοπο σημαντική ευθύνη έχουν οι ίδιοι. Μεταφέρουν εκεί απόβλητα τα οποία αυτοί που τα παράγουν τα “εμπιστεύονται” στους Ρομά επειδή κάνουν τη δουλειά στα γρήγορα και με το 20% έως 30% του κόστους. Έτσι γλυτώνουν χρήμα και φασαρία καθώς, κανονικά, θα πρέπει να μεριμνήσουν ώστε αυτά να καταλήξουν στις αδειοδοτημένες μονάδες διαχείρισης αποβλήτων οι οποίες κοστίζουν.



Τροφοδότες του μπαζότοπου είναι όμως και εκατοντάδες ιδιώτες οι οποίοι μεταφέρουν εκεί τα απόβλητά τους με δικά τους μέσα. Είναι ακόμη και εταιρείες που κάνουν ανακαινίσεις σπιτιών, ξενοδοχείων, κατασκευαστικές εργασίες μικρής κλίμακας κ.ο.κ.
Όλα αυτά τα απόβλητα καταλαμβάνουν εκατοντάδες στρέμματα, αρκετά από τα οποία είναι και ιδιωτικά. Οι κάτοχοι αυτών των εκτάσεων έχουν σηκώσει τα χέρια ψηλά, αποδεχόμενοι τη μοίρα τους. Ορισμένοι απ’ αυτούς, απηυδισμένοι από την πολυετή καταπάτηση της περιουσίας τους και την αδιαφορία της Πολιτείας, αναγκάστηκαν και πούλησαν τις εκτάσεις τους στους Ρομά οι οποίοι έχουν αποκτήσει πλέον ιδιοκτησιακά δικαιώματα στην περιοχή.

Η κατάσταση είναι σε γνώση όλων των κυβερνήσεων
της τελευταίας τουλάχιστον εικοσαετίας. Καμία, ωστόσο, δεν ενδιαφέρθηκε να λύσει το πρόβλημα. Όλες το προσπερνούσαν. Έκαναν σα να μην υπάρχει. Οι μόνοι οι οποίοι ασχολήθηκαν είναι οι δήμοι Θερμαϊκού και Θέρμης, κυρίως ο δεύτερος καθώς στα δικά του διοικητικά όρια έχει αναπτυχθεί η παράνομη χωματερή. Οι δήμοι αναγκάζονται κάθε τόσο να πληρώνουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για να μεταφέρουν τα απόβλητα στις αδειοδοτημένες μονάδες και μετά λίγες εβδομάδες ο μπαζότοπος επιστρέφει.

Τα τελευταία δύο χρόνια, με αφορμή τη θρυλούμενη επένδυση του Thess Intec έχουν γίνει ορισμένες συσκέψεις για το θέμα αυτό με συμμετοχή κυβερνητικών στελεχών. Καμία, ωστόσο, πρωτοβουλία δεν έχει αναληφθεί προκειμένου να δοθεί λύση. Όλοι αντιλαμβάνονται ότι χωρίς τη μετεγκατάσταση των Ρομά λύση δεν μπορεί να υπάρξει. Το εγχείρημα δεν είναι εύκολο, καθώς συνεπάγεται οικονομικό και πολιτικό κόστος. Όμως κανείς δεν είναι πρόθυμος να αναλάβει ούτε το ένα, ούτε το άλλο. Έτσι η περιοχή είναι καταδικασμένη να παραμείνει περιβαλλοντικά και οικονομικά υποβαθμισμένη αλλά και οι ίδιοι οι Ρομά να συνεχίσουν να ζουν στην αθλιότητα.

Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google

Πρόσθεσέ το στην Google
Loader
ESPA