Η ανεκδιήγητη γραφειοκρατία των τραπεζών, που αμφισβητούν ακόμα και το gov.gr

Η περιπέτεια μιας Ελληνίδας του εξωτερικού επικαιροποίησης στοιχείων και έκδοσης ιστορικού συναλλαγών

Η γραφειοκρατία των τραπεζών στην Ελλάδα κοντράρει στα ίσα αυτήν του ελληνικού δημοσίου. Υποτίθεται ότι οι πλατφόρμες e-banking και το phone banking θα διευκόλυναν την εξυπηρέτηση- και πράγματι, σε πολλές περιπτώσεις το έκαναν. Εξάλλου, αυτός ήταν και ο λόγος για τη δραστική μείωση του προσωπικού των τραπεζών. Όμως πλείστες άλλες φορές δημιουργούν σύγχυση και επιτείνουν την ταλαιπωρία. Μετά δε και την πανδημία του κορονοϊού, για να εξυπηρετηθείς σε φυσικό κατάστημα πρέπει να κάνεις... τάμα.

Μια από τις πολλές απίστευτες περιπτώσεις τυπολατρίας και γραφειοκρατίας των τραπεζών μάς μετέφερε μια Σαλονικιά που μετανάστευσε στο εξωτερικό, γιατί εκεί βρήκε πολύ καλύτερες συνθήκες εργασίας, με αξιοκρατία και προοπτικές εξέλιξης για νέους επιστήμονες και επαγγελματίες. Ας την ονομάσουμε Μαρία, για χάρη της αφήγησης.

Στα πρώτα της επαγγελματικά βήματα στην Ελλάδα, η Μαρία άνοιξε έναν τραπεζικό λογαριασμό για τη μισθοδοσία της. Καθώς στη συνέχεια έφυγε στο εξωτερικό και δεν έκανε καμία συναλλαγή, ο λογαριασμός απενεργοποιήθηκε. Όταν χρειάστηκε να αποκτήσει πρόσβαση στο ιστορικό των συναλλαγών της τελευταίας πενταετίας τής ζητήθηκε να κάνει επικαιροποίηση στοιχείων της, μέσω του Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας του gov.gr, όπως και έκανε. Το σύστημα της τράπεζας δέχτηκε όλα τα στοιχεία, εκτός της ενότητας «επαγγελματική ιδιότητα» που είχε μείνει κενή στην πλατφόρμα του gov.gr.

Αφού έπεσε σε «τοίχο», η Μαρία προσπάθησε να λύσει το πρόβλημα δια ζώσης. Έκλεισε online ραντεβού με την τράπεζα για την μητέρα της, την οποία εξουσιοδότησε μέσω gov.gr, για να ολοκληρώσει την επικαιροποίηση και να λάβει επιτέλους το ιστορικό των συναλλαγών. Αφού η υπάλληλος με την οποία κλείστηκε το ραντεβού απουσίαζε, για άγνωστους λόγους, τη μητέρα της Μαρίας εξυπηρέτησε η διευθύντρια, λέγοντάς της ότι... της κάνει χάρη που ασχολείται. Στη συνέχεια την ενημέρωσε ότι η εξουσιοδότηση του gov.gr έπρεπε να εξεταστεί από νομικό τμήμα της τράπεζας και στη συνέχεια να κλειστεί ένα δεύτερο online ραντεβού για να προχωρήσει η υπόθεση.  Ας το επαναλάβουμε ξανά: το νομικό τμήμα της τράπεζας θα έκρινε εάν ισχύει ένα έγγραφο που είχε πιστοποιηθεί από την επίσημη πλατφόρμα του κράτους, το gov.gr!

Νέα επικοινωνία της Μαρίας με το τμήμα phone banking, που τη διαβεβαιώνει ότι θα το δουν εσωτερικά, γιατί δεν ξέρουν τις διαδικασίες που ακολουθούν στα καταστήματα (!) και θα της τηλεφωνήσουν την επομένη από το κατάστημα (spoiler alert: δεν πήραν ποτέ). «Είναι δυνατόν να μην δέχονται την εξουσιοδότηση του gov.gr; Είναι δυνατόν να λαμβάνω διαφορετικές πληροφορίες όταν μιλάω στο τηλέφωνο και διαφορετικές από το κατάστημα της ίδιας τράπεζας;» αναρωτιέται η Μαρία, όσο μας περιγράφει την περιπέτειά της.

Με την εξουσιοδότηση ανά χείρας η μητέρα της επισκέφθηκε άλλο υποκατάστημα. Η απάντηση ήταν η ίδια: η εξουσιοδότηση του gov.gr πρέπει να σταλεί στο νομικό τμήμα, στην Αθήνα, με χρόνο αναμονής έως και 90 ημέρες και η τράπεζα δεν μπορεί να επικοινωνήσει με το αρμόδιο τμήμα, παρά μόνο μόνο μέσω email. Μετά από μερικές ακόμη επισκέψεις στην τράπεζα και τηλεφωνήματα στο phone banking, η Μαρία ενημερώθηκε τελικά από την τράπεζα ότι θα λάμβανε το ιστορικό των συναλλαγών της με email, όπερ και εγένετο.

«Στο μεταξύ είχα υποστεί ταλαιπωρία και εγώ και η μητέρα μου και χάσαμε χρόνο από τη δουλειά μας για δικά τους λάθη, για κάτι που μπορούσε να λυθεί τόσο απλά» μας λέει. Για κάποιον που λείπει τόσα χρόνια από το περιβάλλον της Ελλάδας όλα αυτά ακούγονται από ανεξήγητα έως εξωφρενικά. Για εμάς που βιώνουμε καθημερινά ένα σωρό παραλογισμούς, το... «περίεργο» ήταν που δεν της ζήτησαν τραπεζική προμήθεια για την αποστολή του ιστορικού με email.