- Newsroom
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε πρόσφατα (Οκτώβριος 2025) νέους κανόνες για τα διπλώματα οδήγησης, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην ΕΕ. Οι βασικές αλλαγές περιλαμβάνουν την εισαγωγή ψηφιακής άδειας οδήγησης, αυστηρότερους κανόνες για τους αρχάριους οδηγούς και τη διασυνοριακή επιβολή κυρώσεων.
Οι νέοι εκσυγχρονισμένοι κανόνες για τις άδειες οδήγησης στην ΕΕ τέθηκαν σε ισχύ χθες Τρίτη (25/11). Τα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν προθεσμία τέσσερα χρόνια προκειμένου να ενσωματώσουν τους νέους κανόνες στην εθνική τους νομοθεσία με εξαίρεση τους κανόνες για τα εναλλακτικά κινούμενα οχήματα και τη συνοδευόμενη οδήγηση, οι οποίοι θα ισχύσουν σε δύο και τρία χρόνια αντίστοιχα.
Τα νέα μέτρα αποσκοπούν στην μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στους δρόμους της ΕΕ αλλά και της περιττής διοικητικής επιβάρυνσης για πολίτες και αρχές.
Σημειώνεται ότι την περασμένη χρονιά (2024) 19.940 άτομα έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο. Σκοπός των νέων μέτρων είναι να μειωθούν οι θάνατοι και οι σοβαροί τραυματισμοί κατά 50% έως το 2030 και την σχεδόν πλήρη εξάλειψή τους έως το 2050.
Οι νέοι κανόνες περιλαμβάνουν μέτρα που έχουν αποδεδειγμένα σημαντικά οφέλη για την οδική ασφάλεια, όπως η εισαγωγή ενός ενιαίου προγράμματος συνοδευόμενης οδήγησης σε όλη την ΕΕ για 17χρονους οδηγούς και μιας ενιαίας δοκιμαστικής περιόδου για νέους οδηγούς.
Με τα νέα μέτρα η αμοιβαία αναγνώριση των αφαιρέσεων άδειας θα διασφαλίζει ότι οι οδηγοί που διαπράττουν σοβαρές παραβάσεις θα αντιμετωπίζουν συνέπειες ανεξάρτητα της χώρας κατοικίας τους. Επιπλέον, η ΕΕ εισάγει ψηφιακές άδειες οδήγησης, προσβάσιμες από κινητά τηλέφωνα ή άλλες ψηφιακές συσκευές, οι οποίες θα μπορούν να χρησιμοποιούνται σε όλη την Ένωση.
Ψηφιακές άδειες οδήγησης
Η νέα οδηγία για τις άδειες οδήγησης εισάγει την πλήρως ψηφιακή άδεια οδήγησης, διαθέσιμη σε κινητό τηλέφωνο ή άλλη ψηφιακή συσκευή. Πλέον θα εκδίδεται στο Ευρωπαϊκό Πορτοφόλι Ψηφιακής Ταυτότητας. Με την καινοτομία αυτή θα απλουστεύονται οι διοικητικές διαδικασίες για τους πολίτες και τις εθνικές αρχές, ενώ θα διευκολύνει σημαντικά την αντικατάσταση, ανανέωση ή ανταλλαγή άδειας σε περίπτωση μετακίνησης σε άλλο κράτος-μέλος. Οι ψηφιακές άδειες -μετά από σύντομη μεταβατική περίοδο- θα εκδίδονται από προεπιλογή σε όλα τα κράτη-μέλη. Ωστόσο, οι φυσικές άδειες θα παραμένουν διαθέσιμες κατόπιν αιτήματος, ιδίως για όσους δεν διαθέτουν smartphone ή χρειάζονται έντυπο έγγραφο (π.χ. για ταξίδια σε τρίτες χώρες που δεν αναγνωρίζουν τις ψηφιακές άδειες).
Προγράμματα συνοδευόμενης οδήγησης για 17χρονους οδηγούς
Η νέα οδηγία εισάγει επίσης ένα ενιαίο σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης για 17χρονους οδηγούς αυτοκινήτων (κατηγορία Β). Τα συστήματα συνοδευόμενης οδήγησης έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματικά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα κράτη-μέλη θα μπορούν επίσης, υπό προϋποθέσεις, να εφαρμόζουν παρόμοια προγράμματα για 17χρονους και για την οδήγηση φορτηγών (κατηγορίες C1, C1E και C), με αμοιβαία αναγνώριση μεταξύ των κρατών-μελών που τα εφαρμόζουν. Σύμφωνα τις εκτιμήσεις το μέτρο αυτό θα συμβάλλει στην προσέλκυση περισσότερων νέων στο επάγγελμα του οδηγού φορτηγού.