Δήμος Θεσσαλονίκης: Στην τελική ευθεία για το δάνειο των 30 εκατομμυρίων από την ΕΤΕπ

Σε τροχιά υλοποίησης 30 παρεμβάσεις για μία κλιματικά ουδέτερη πόλη, μέσω ευρωπαϊκής χρηματοδότησης

Ένα σημαντικό χρηματοδοτικό εργαλείο αναμένεται να έχει πολύ σύντομα στα χέρια του ο Δήμος Θεσσαλονίκης, καθώς ολοκληρώθηκαν όλα τα απαραίτητα στάδια για την έγκριση του δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) υπέρ του. Η χρηματοδότηση των 30 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία είναι γνωστή εδώ και καιρό, αναμένεται να δώσει στη διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη μία ουσιαστική «ανάσα» στην πορεία της για την υλοποίηση μίας ευρείας ατζέντας έργων που αφορούν το σύνολο της πόλης και καλύπτουν κρίσιμες ανάγκες δεκαετιών.

Το δάνειο εγκρίθηκε έπειτα από μία σειρά διαδικασιών από όλους τους αρμόδιους φορείς, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης, τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, το δημοτικό συμβούλιο που έδωσε το «πράσινο φως» με πλειοψηφία 2/3 από τον περασμένο Ιούλιο, και τελικά το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η τελευταία αυτή έγκριση διαβιβάστηκε την περασμένη Δευτέρα, 8 Σεπτεμβρίου, στην ΕΤΕπ, ανοίγοντας τον δρόμο για την υπογραφή του τελικού συμφωνητικού, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του μήνα.

Όπως σημειώνει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Οικονομικού Προγραμματισμού και Δημοτικής Περιουσίας, Γιώργος Αρβανίτης, το συνολικό ποσό των 30 εκατ. ευρώ είναι προγραμματισμένο να εκταμιευτεί σε πέντε δόσεις των 6 εκατομμυρίων, σταδιακά, ανάλογα με τις ανάγκες των έργων και τον ρυθμό απορρόφησης.

Σημαντικό πλεονέκτημα της δανειακής σύμβασης αποτελεί η ευελιξία της, καθώς δίνεται η δυνατότητα αφαίρεσης έργου από τη λίστα και αντικατάστασής του με κάποιο άλλο που θα κριθεί ότι χρήζει χρηματοδότησης, όπως είναι πιθανό να γίνει με σχολείο που βρίσκεται στη λίστα και αναμένεται να ανεγερθεί στη Β’ κοινότητα μέσω δωρεάς.

«Ανάσα» για έργα πνοής

«Τα 30 εκατομμύρια θα διατεθούν σε έργα που έχει ανάγκη η πόλη εδώ και πολλά χρόνια», αναφέρει ο κ. Αρβανίτης. Η χρηματοδότηση εντάσσεται στο σχέδιο για τις 100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις, στο οποίο συμμετέχει η Θεσσαλονίκη, ενώ μέρος της θα καλύψει τις ανάγκες υλοποίησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), καθώς και άλλες στρατηγικές προτεραιότητες της διοίκησης Αγγελούδη.

Συνολικά, η λίστα περιλαμβάνει 20 έργα, τα οποία μαζί με τις απαραίτητες μελέτες διαμορφώνουν ένα πακέτο 30 προτάσεων που απαντούν σε διαχρονικά αιτήματα της πόλης και αναγκαία βήματα να καταστεί αυτή περισσότερο βιώσιμη και πράσινη.

Μεταξύ των έργων που βρίσκονται στην κορυφή της λίστας περιλαμβάνονται:

* η αναβάθμιση και ανέγερση σχολικών υποδομών, όπως τα σχολεία στη Συγγρού και στην Ικτίνου, ψηλά στην ατζέντα αναβάθμισης της σχολικής στέγης του Δήμου Θεσσαλονίκης,

* η δημιουργία νέων σχολείων και νηπιαγωγείων,

* η ανέγερση συγκροτήματος στις 40 Εκκλησιές με παιδικό σταθμό, ΚΑΠΗ και υποδομές φροντίδας,

* ενεργειακές αναβαθμίσεις σε δημοτικά και κτίρια πολιτιστικών λειτουργιών, όπως το Βαφοπούλειο και το Θέατρο Κήπου,

* έργα πρασίνου, πάρκα, ποδηλατόδρομοι και πεζοδρόμια,

* παρεμβάσεις για κυκλοφοριακή ανακούφιση με λεωφορειολωρίδες, κόμβους, φωτισμό και σήμανση.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, μέρος της χρηματοδότησης θα διατεθεί σε έργα που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη συνέχειά τους. Σε αυτά συγκαταλέγονται οι αναβαθμίσεις σχολικών μονάδων, οι παρεμβάσεις στα πεζοδρόμια, καθώς και άλλα, όπως το έργο στους στάβλους Παπάφη.

Ευνοϊκοί όροι αποπληρωμής

Το δάνειο συνοδεύεται από ευνοϊκούς όρους. Κάθε δόση έχει περίοδο χάριτος έξι ετών και περιθώριο αποπληρωμής 25 ετών. Το επιτόκιο διαμορφώνεται στο 3,5%, αρκετά χαμηλότερο από αυτό που θα εξασφάλιζε το Δημόσιο μέσω του ΟΔΔΗΧ τον Ιούλιο (4,16%). «Η επιλογή της ΕΤΕπ, συνεπώς, αποδεικνύεται προς όφελος του Δήμου. Τα οικονομικά του Δήμου είναι σε καλό επίπεδο, γεγονός το οποίο και συνετέλεσε στη γρήγορη έγκριση της σύμβασης από όλους τους φορείς», αναφέρει ο αντιδήμαρχος.

Το διάστημα εκταμίευσης των δόσεων τείνει να εξαρτηθεί από τις δυνατότητες απορροφητικότητας που έχει ο Δήμος, ανάλογα το εκάστοτε έργο και τις τυχόν καθυστερήσεις που είθισται να προκύπτουν στα δημόσια έργα. «Έχουμε πολλά παραδείγματα έργων τα οποία ‘κόλλησαν’ στα δικαστήρια, όπως η πλατεία Ελευθερίας, κάτι το οποίο δεν εξαρτάται μόνο από εμάς», εκτιμά ο κ. Αρβανίτης, απευχόμενος τέτοιες καταστάσεις στα νέα έργα.

Σημειώνεται πως η ετήσια εξυπηρέτηση του δανείου, όταν αυτό θα αρχίσει να αποπληρώνεται μετά το 2032, δεν ξεπερνά το 2% των τακτικών εσόδων του Δήμου, όταν το όριο που θέτει η νομοθεσία είναι 20%. Η έγκριση του δανείου αποδεικνύει πως ο Δήμος Θεσσαλονίκης διαθέτει την πιστοληπτική ικανότητα που απαιτείται, ενώ το συνολικό χρέος του αντιστοιχεί σε ποσοστό 35% των συνολικών εσόδων του, παραμένοντας σε βιώσιμα επίπεδα.

Εξόφληση παλαιότερων δανείων

Η σχέση της Θεσσαλονίκης με την ΕΤΕπ δεν είναι καινούρια. Το 2019, η διοίκηση Μπουτάρη είχε λάβει δάνειο ύψους 5 εκατ. ευρώ, ενώ η διοίκηση Ζέρβα έλαβε σε νέο δανεισμό 15 εκατ. ευρώ, υπογεγραμμένη από την προηγούμενη διοίκηση. Αυτά τα ποσά αποπληρώνονται ήδη, με την ίδια περίοδο χάριτος και αποπληρωμής. «Υπάρχει, επίσης, και ένα παλαιότερο δάνειο από την εποχή Παπαγεωργόπουλου. Όλα συγκεντρώθηκαν και αποπληρώνονται με ευνοϊκότερους όρους στην ΕΤΕπ, με στόχο να εξοφληθούν έως το 2033, οπότε υπάρχει ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος για τον νέο δανεισμό», εξηγεί ο κ. Αρβανίτης.

Κινητήριος μοχλός

Με τα νέα κονδύλια, ο Δήμος στοχεύει να αντιμετωπίσει χρόνιες εκκρεμότητες, να αναβαθμίσει την καθημερινότητα των πολιτών και να βάλει τη Θεσσαλονίκη σε μία πορεία που θα την καταστήσει πιο λειτουργική, πιο πράσινη και πιο ανθεκτική απέναντι στις προκλήσεις του μέλλοντος. «Η πόλη ήταν πολύ εγκαταλελειμμένη και πρέπει να δοθούν παντού χρήματα», σχολίασε χαρακτηριστικά ο αντιδήμαρχος.

Η ΕΤΕπ, αναγνωρίζοντας τη σημασία του εγχειρήματος, παρέχει στον Δήμο επιπλέον ένα εκατομμύριο ευρώ σε δωρεάν τεχνική βοήθεια, ώστε να διασφαλιστεί η αποτελεσματική εφαρμογή των έργων και η επίτευξη των φιλόδοξων στόχων.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 13-14.09.2025

Loader