Δήμος Θεσσαλονίκης: Κουλτούρα συνεργασίας για μία πιο καθαρή πόλη

Παρεμβάσεις σε Αγίας Σοφίας και Μητροπόλεως για τον περιορισμό των απορριμμάτων - Ο σχεδιασμός της διοίκησης για την Καθαριότητα

Σε παρεμβάσεις στο κέντρο της πόλης με σκοπό να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα αυξημένης ρίψης απορριμμάτων προχώρησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης τις προηγούμενες ημέρες. Η πρώτη αφορούσε τον πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας και η δεύτερη την οδό Μητροπόλεως.

Απώτερος στόχος της διοίκησης του Δήμου είναι ο περιορισμός των φαινομένων ξεχειλίσματος των κάδων αλλά και η βελτίωση της καθημερινότητας κατοίκων και επισκεπτών. Για τον λόγο αυτόν η δημοτική Αρχή εστιάζει πλέον στην ενημέρωση, τη συνεργασία με τους πολίτες και την ενίσχυση των υποδομών αποκομιδής.

Τα πρόσφατα μέτρα, δείχνουν μία προσπάθεια να ενισχυθεί η ευταξία στην καρδιά της πόλης, ιδιαίτερα σε σημεία αυξημένης τουριστικής και εμπορικής δραστηριότητας.

Ενημερωτική εκστρατεία

Στο πλαίσιο των νέων πρωτοβουλιών, πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, 9 Ιουνίου, διανομή ενημερωτικών φυλλαδίων στους κατοίκους και επαγγελματίες της περιοχής της Αγίας Σοφίας, με έμφαση στον κεντρικό πεζόδρομο αλλά και τις παρακείμενες πεζοδρομημένες οδούς της Γεωργίου Σταύρου, της Αγίας Θεοδώρας και της Καρόλου Ντηλ, όπου υπάρχουν υπόγειοι κάδοι απορριμμάτων.

Όπως αναφέρει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Ανακύκλωσης και Κλιματικής Προστασίας, Γιώργος Δημαρέλος, σκοπός της εκστρατείας είναι η συμμόρφωση των πολιτών με τα ωράρια αποκομιδής και η συνεργασία, κυρίως, των καταστηματαρχών με την υπηρεσία. Η ανάγκη αυτή έγινε σαφής, καθώς παρατηρείται διαχρονικά το φαινόμενο ξεχειλισμένων κάδων ήδη από τις μεσημεριανές ώρες, δημιουργώντας εικόνα εγκατάλειψης σε περιοχές μεγάλης επισκεψιμότητας.

«Θέλουμε να περιορίσουμε τον χρόνο παραμονής των απορριμμάτων εκτός του κάδου, στο απολύτως αναγκαίο», τονίζει ο κ. Δημαρέλος.

Το βασικό μήνυμα προς τους κατοίκους και, κυρίως, προς τις επιχειρήσεις είναι τα απορρίμματα να απορρίπτονται λίγο πριν την προγραμματισμένη αποκομιδή, ώστε να αποφεύγεται η συσσώρευση και η αισθητική υποβάθμιση του χώρου. «Τα συγκεκριμένα σημεία για τα οποία μοιράστηκαν τα φυλλάδια, είναι δύσκολα ως προς τη συχνή αποκομιδή. Δεν μπορεί να μπαίνει μέσα στον πεζόδρομο γερανοφόρο απορριμματοφόρο κατά τη διάρκεια της ημέρας, γιατί είναι ανοιχτή η αγορά, έχει κόσμο και δεν είναι και ωραία εικόνα. Μπορώ να ‘αντέξω’ το να ξεχειλίζει ο κάδος στο κλείσιμο των καταστημάτων μέχρι και μία ώρα μετά, οπότε και περνάει το απορριμματοφόρο. Συμβαίνει και στις καλύτερες ευρωπαϊκές πόλεις. Όχι, όμως, αυτό να γίνεται από το μεσημέρι», ξεκαθαρίζει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος.

Έμφαση στη συνεργασία

Η λύση της υπογειοποίησης κάδων δεν θεωρείται, προς το παρόν, βιώσιμη επέκταση, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους και των τεχνικών δυσκολιών. Σε πολλές περιπτώσεις, απαιτείται παρέμβαση σε υφιστάμενα δίκτυα υποδομών, γεγονός που καθιστά την εφαρμογή της προβληματική, ειδικά σε στενούς δρόμους ή σε περιοχές με παλαιές εγκαταστάσεις.

Όπως σημειώνει στη «ΜτΚ» η προϊστάμενη Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου Θεσσαλονίκης, Μαρία Ζουρνά, στη μεγαλύτερη έκταση της πόλης, υπάρχουν υπόγειοι αγωγοί παροχής νερού και όμβριων υδάτων που καθιστούν δύσκολη την επέκταση του δικτύου υπογειοποιημένων κάδων. Παράλληλα, τα αρχαία στο υπέδαφος της Θεσσαλονίκης οδηγούν πολλά έργα υπογειοποίησης να ακυρώνονται, όπως έγινε σε αντίστοιχη προσπάθεια στην Εγνατία.

Αντί αυτών, η δημοτική Αρχή επιδιώκει την καλλιέργεια πνεύματος συνεργασίας και ευθύνης μεταξύ των πολιτών και των επιχειρήσεων. Όπως υπογραμμίζει ο Γιώργος Δημαρέλος, η σύσταση στους πολίτες δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται, καθώς το μέτρο έχει εφαρμοστεί με επιτυχία στο παρελθόν για την ανακύκλωση των χαρτοκιβωτίων. «Τα χαρτόνια από τα κιβώτια πρέπει να διπλώνονται, πριν απορριφθούν, ώστε να μην καταλαμβάνουν υπερβολικό χώρο στους μπλε κάδους ανακύκλωσης. Σε αυτόν τον τομέα, οι συστάσεις έχουν, ήδη, αποδώσει αποτελέσματα», σημειώνει.

Διπλασιασμός κάδων στη Μητροπόλεως

Σε ακόμα μία παρέμβαση στην οδό Μητροπόλεως, και συγκεκριμένα στο ύψος της πλατείας Αριστοτέλους, προχώρησε η αντιδημαρχία Καθαριότητας σε συνεργασία με την αντιδημαρχία Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας, του Δήμου Θεσσαλονίκης, διπλασιάζοντας τον αριθμό των κάδων απορριμμάτων. Η αύξηση των κάδων από δύο σε τέσσερις, αποτέλεσε αναγκαία παρέμβαση σύμφωνα με τον κ. Δημαρέλο, καθώς η περιοχή παρουσίαζε μεγάλη παραγωγή απορριμμάτων, την οποία δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει η μέχρι πρότινος υποδομή, παρά τις πολλαπλές καθημερινές διελεύσεις απορριμματοφόρων.

«Υπήρχαν τακτικά περιστατικά ξεχειλισμένων κάδων τις απογευματινές ώρες. Προχωρήσαμε σε διεύρυνση της υφιστάμενης εσοχής, ώστε να αυξήσουμε τη χωρητικότητα και να περιορίσουμε τις έκτακτες παρεμβάσεις καθαρισμού», ανέφερε ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας.

Από πλευράς του, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης, δήλωσε στη «ΜτΚ» πως τέτοια μικρής κλίμακας έργα είναι συνηθισμένα στην πόλη, ωστόσο χρειάζεται συνεργείο έργου, για να σπάσει το πεζοδρόμιο και να δημιουργηθεί μία πρόσθετη θέση για κάδο, γεγονός που δεν τα καθιστά καθημερινά. «Είναι εύκολο να βάλεις ένα κολονάκι σε έναν μεγάλο δρόμο και να προσθέσεις έναν κάδο, όμως, σε περιπτώσεις σαν και αυτή στη Μητροπόλεως, ξεφεύγουμε της δικαιοδοσίας μας», εξηγεί ο κ. Πρόδρομος Νικηφορίδης.

Προς ψηφιακή εποπτεία η αποκομιδή

Η διαχείριση των απορριμμάτων στο κέντρο της πόλης, παραμένει μία από τις πιο απαιτητικές προκλήσεις για τις δημοτικές υπηρεσίες Καθαριότητας, που, παρά την εμφανή βελτίωση τα τελευταία χρόνια, έχουν να αντιμετωπίσουν ουκ ολίγα καθημερινά ζητήματα.

Πέρα από τα συμβατικά μέτρα που λαμβάνονται, στο μέλλον, ο Δήμος Θεσσαλονίκης σχεδιάζει την ψηφιοποίηση του συστήματος αποκομιδής, με στόχο την αποστολή ειδοποιήσεων στους πολίτες μέσω κινητών τηλεφώνων, όταν το απορριμματοφόρο πλησιάζει τη γειτονιά τους. Ωστόσο, όπως εξηγεί ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, για την υλοποίηση του σχεδίου, απαιτείται πρώτα η ολοκλήρωση της ψηφιακής αναδιοργάνωσης του γραφείου κίνησης, καθώς και η εξασφάλιση χρηματοδότησης, για την οποία, προς το παρόν, δεν υπάρχουν διαθέσιμα ευρωπαϊκά κονδύλια. «Συζητάμε με τον δήμαρχο για ολοκλήρωση της σχετικής μελέτης και θα το κάνουμε, ακόμα και με ιδίους πόρους», τονίζει ο Γιώργος Δημαρέλος.

Αναγκαία η αναχωροθέτηση κάδων

Το πρόβλημα της καθαριότητας δεν αφορά αποκλειστικά το ιστορικό κέντρο. Ο Δήμος σχεδιάζει να εφαρμόσει παρόμοιες δράσεις ενημέρωσης και σε άλλες περιοχές, μόλις οριστικοποιηθούν τα νέα δρομολόγια αποκομιδής, τα οποία έχουν μεταβληθεί σημαντικά λόγω των έργων του FlyOver. Παράλληλα, ο κ. Δημαρέλος προανήγγειλε τη σύνταξη μελέτης για αναχωροθέτηση των κάδων σε ολόκληρο τον Δήμο, αφού σε ορισμένα σημεία παρατηρείται άνιση κατανομή τους ανάλογα με την τοπική παραγωγή απορριμμάτων.

Επιβολή προστίμων

Η δημοτική Αρχή διαβεβαιώνει ότι η εφαρμογή της νομιμότητας δεν περιορίζεται σε συστάσεις. Επιβάλλονται πρόστιμα σε περιπτώσεις παράνομης στάθμευσης μπροστά σε κάδους, ενώ κυρώσεις επιβάλλονται και σε επιχειρηματίες που απορρίπτουν ογκώδη απορρίμματα, χωρίς να τηρούν τους κανόνες. Ειδικά στις περιπτώσεις των χαρτοκιβωτίων, στα οποία συνήθως αναγράφεται παραλήπτης και έτσι είναι εύκολος ο εντοπισμός του παραβάτη, η επιβολή προστίμου είναι άμεση. «Η καθαριότητα δεν είναι αποκλειστικά ζήτημα υποδομών. Είναι και ζήτημα συμπεριφοράς. Και αυτή αλλάζει μόνο με ενημέρωση, συνεργασία και επιμονή», υπογραμμίζει ο κ. Δημαρέλος.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 27.07.2025

Loader