Χρ. Δήμας: Ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας μπορεί να παίρνει έως 120 χιλιάδες ευρώ το χρόνο
«Η ΥΠΑ θα αποκτήσει μεγαλύτερη ευελιξία και πιο σύγχρονη διοίκηση».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κάνει τον απολογισμό της μέχρι στιγμής λειτουργίας του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, περιγράφει την εκκίνηση του Δυτικού Προαστιακού και μιλά για τα 17 νέα σχολεία που κτίζονται στην Κεντρική Μακεδονία
Σε 10 μήνες λειτουργίας του Μετρό στη Θεσσαλονίκη έχουν γίνει περισσότερες από 22 εκατομμύρια επικυρώσεις εισιτηρίων, εκδόθηκαν 115 χιλιάδες προσωποποιημένες κάρτες, ενώ πριν ακόμη συμπληρωθεί ο Σεπτέμβριος, που εγκαταστάθηκε το σύστημα πληρωμής με POS, οι ανέπαφες πληρωμές έχουν αγγίξει ήδη το 35% του συνόλου. Αυτά τα νούμερα αποκαλύπτει σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» ο υπουργός Μεταφορών και υποδομών, Χρίστος Δήμας, σχολιάζοντας ότι οι Θεσσαλονικείς έχουν αγκαλιάσει το Μετρό.
Προαναγγέλλει ότι τους επόμενους μήνες έρχεται ο Δυτικός Προαστιακός και ότι ως προσωρινή λύση θα ενισχυθούν τα δρομολόγια του Προαστιακού στο τμήμα από τη Σίνδο. Για το flyover τονίζει ότι η πρόοδος του έργου βρίσκεται στο 30% και ότι με βάση αυτά τα δεδομένα το έργο θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2027, ενώ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο η 24ωρη λειτουργία των Μέσων Μεταφοράς κάθε Σάββατο να επεκταθεί και στη Θεσσαλονίκη το 2026.
Κύριε Δήμα, ο Δυτικός Προαστιακός συμπεριλήφθηκε στην άμεση ατζέντα της κυβέρνησης για τη Θεσσαλονίκη και αναμένεται να ξεκινήσει μέχρι το τέλος της χρονιάς. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του έργου και πότε θα είναι έτοιμο;
Μόλις πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε, σε συνεργασία με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ότι για την κατασκευή του έργου, συνολικού προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ, εξασφαλίσθηκε συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Μεταφορές» του ΕΣΠΑ 2021-2027. Και με αυτήν την τελευταία εξέλιξη αναμένεται σημαντική πρόοδος τους προσεχείς μήνες.
Η ανάπτυξη του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Δυτικής Θεσσαλονίκης αφορά την αξιοποίηση της υφιστάμενης υποδομής και την κατασκευή όλων των απαραίτητων έργων (νέες αποβάθρες, στέγαστρα, πεζογέφυρες, Η/Μ εγκαταστάσεις, χώροι στάθμευσης και έργα πρόσβασης), καθώς και την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης.
Το νέο δίκτυο θα περιλαμβάνει επτά σιδηροδρομικές στάσεις: Σίνδου, Αγχιάλου, Διαβατών, Κορδελιού, Επτανήσου, Μενεμένης και Νέου Σ.Σ. Θεσσαλονίκης. Θα αναπτυχθεί σε δύο κλάδους: Από τα δυτικά (προς Σίνδο και προς Αγχίαλο-Διαβατά) και έναν ενιαίο κλάδο προς τα ανατολικά, μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης.
Ως προσωρινή λύση, έως το τέλος του τρέχοντος έτους θα ενισχυθούν τα δρομολόγια του Προαστιακού στο τμήμα από τη Σίνδο, συνδέοντας τον νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με το Πανεπιστήμιο, προκειμένου να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις των πολιτών.
Η Θεσσαλονίκη, από πέρσι το Νοέμβριο διαθέτει μέσο σταθερής τροχιάς. Ποιος είναι ο απολογισμός σας για τους 10 μήνες λειτουργίας του Μετρό;
Η ανταπόκριση του επιβατικού κοινού στη λειτουργία του Μετρό είναι εντυπωσιακή, όπως καταδεικνύουν και τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης. Σε αυτό το διάστημα των 10 μηνών λειτουργίας έχουν γίνει περισσότερες από 22 εκατομμύρια επικυρώσεις εισιτηρίων, εκδόθηκαν 115 χιλιάδες προσωποποιημένες κάρτες, ενώ, πριν ακόμη συμπληρωθεί ο Σεπτέμβριος, που εγκαταστάθηκε το σύστημα πληρωμής με POS, οι ανέπαφες πληρωμές έχουν αγγίξει ήδη το 35% του συνόλου.
Ειδικότερα, από τον Δεκέμβριο του 2024 έως και τις 23 Σεπτεμβρίου 2025 έγιναν 22.224.065 επικυρώσεις εισιτηρίων στο Μετρό της Θεσσαλονίκης και 8.212.413 πωλήσεις προϊόντων κομίστρου, με τον σταθμό Αγία Σοφία, να σημειώνει την υψηλότερη επιβατική κίνηση, με 2.895.551 επικυρώσεις.
Κατά το ίδιο διάστημα, εκδόθηκαν 116.572 προσωποποιημένες κάρτες εκ των οποίων: Το 25% αφορά το βασικό εισιτήριο, το 20% φοιτητές, το 18% συμπολίτες μας άνω των 65 ετών, το 14% ανέργους και το 6% άτομα με αναπηρίες.
Άλλωστε, πάνω από το 40% του συνόλου των επικυρώσεων αφορά κάρτες διαρκείας, στοιχείο που επιβεβαιώνει ότι εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες χρησιμοποιούν σταθερά το Μετρό για τις καθημερινές τους μετακινήσεις.
Συνεπώς, οι Θεσαλονικείς έχουν αγκαλιάσει το Μετρό, το οποίο αποτελεί και αξιοθέατο για τους επισκέπτες της πόλης, εξαιτίας της ανάδειξης των σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων. Προσωπικά, θεωρώ ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι το ωραιότερο Μετρό που έχω επισκεφθεί.
Θα υπάρξουν διακοπές της λειτουργίας της βασικής γραμμής, για να γίνει σωστή διασύνδεσή της με τη γραμμή της Καλαμαριάς; Έχει οριστικοποιηθεί το σχετικό χρονοδιάγραμμα; Τι θα περιλαμβάνει;
Η επέκταση του Μετρό της Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά είναι ένα μεγάλο και δύσκολο έργο, και επειδή είναι γνωστό ότι θα γίνει, ίσως θεωρούν κάποιοι ότι είναι κάτι απλό. Σε όλον τον κόσμο, κανένα έργο Μετρό δεν είναι απλό. Απαιτούνται σύνθετες τεχνικές εργασίες, δοκιμές και η πιστοποίηση, δεδομένα που καθιστούν αναγκαία την προσωρινή διακοπή λειτουργίας του μέσου για ένα διάστημα. Το ακριβές χρονικό σημείο στο οποίο θα γίνει αυτή η διακοπή δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί, αλλά θα αποφασιστεί με βασικά κριτήρια την τεχνική αναγκαιότητα και τη χαμηλότερη δυνατή επιβάρυνση στο επιβατικό κοινό.
Η εκκίνηση της Καλαμαριάς αναμένεται για το πρώτο τρίμηνο του 2026. Τι προσδοκάτε από τη γραμμή;
Η επέκταση προς την Καλαμαριά θα δώσει νέα δυναμική στο Μετρό, με τη λειτουργία πέντε νέων σταθμών: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα.
Η απόσταση από τη Μίκρα μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης θα καλύπτεται μέσα σε 15 λεπτά και το νέο τμήμα θα εξυπηρετεί επιπλέον, τουλάχιστον 60 χιλιάδες επιβάτες, περιορίζοντας περαιτέρω το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη.
Ήδη, η λειτουργεία του Μετρό έχει ως αποτέλεσμα να περιοριστεί έως και 15% η κυκλοφορία των ΙΧ στην πόλη και με την επέκταση προς Καλαμαριά, το ποσοστό αυτό αναμένεται να βελτιωθεί.
Επιπλέον, τέτοιες μεγάλες παρεμβάσεις δεν λειτουργούν, απλώς, αθροιστικά, στη βελτίωση της επιβατικής κίνησης ή του κυκλοφοριακού. Αλλάζουν τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης και το πλαίσιο των καθημερινών μετακινήσεων των κατοίκων, ενώ διαμορφώνουν και νέα δεδομένα στην ανθρωπογεωγραφία της πόλης.
Η επόμενη μέρα, μετά το ξεκίνημα της γραμμής της Καλαμαριάς, είναι μια μεγάλη κουβέντα που έχει ανοίξει στην πόλη. Πώς βλέπετε το στοίχημα για την επέκταση του Μετρό προς το αεροδρόμιο; Οι μελέτες για την επέκταση στα δυτικά πότε θα ξεκινήσουν; Εδώ υπάρχει κάποιο αρχικό χρονοδιάγραμμα;
Αυτήν τη στιγμή, όλοι οι εμπλεκόμενοι, εργαζόμαστε εντατικά, προκειμένου να τελειώσει η επέκταση στην Καλαμαριά και να παραδοθεί το έργο στους Θεσσαλονικείς.
Στη συνέχεια, βούλησή μας είναι να εφαρμόσουμε τον στρατηγικό σχεδιασμό που προβλέπει την επέκταση του μέσου και σε άλλες περιοχές του Μητροπολιτικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης.
Στη δημόσια σφαίρα έχουν κατατεθεί διάφορες απόψεις για τις προτεραιότητες που πρέπει να τεθούν σχετικά με τις μελλοντικές επεκτάσεις, όπως αυτές που αναφέρετε, προς το αεροδρόμιο και προς τα δυτικά.
Ένας σημαντικός οδηγός είναι η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ), η οποία εκπονήθηκε από την «Ελληνικό Μετρό» και προσδιορίζει την επέκταση στα βορειοδυτικά ως την επόμενη προτεραιότητα, με βασικό κριτήριο την αναπτυξιακή δυναμική που καταγράφεται στους συγκεκριμένους Δήμους.
Είναι ένα, εξίσου, τεράστιο έργο από πλευράς κόστους και τεχνικών απαιτήσεων και αυτό απαιτεί μελέτες σε βάθος. Συνεπώς, στην παρούσα φάση δεν είναι δόκιμο να προχωρήσουμε σε εκτιμήσεις.
Πάμε τώρα στην υπερυψωμένη λεωφόρο ταχείας κυκλοφορίας, δηλαδή το Flyover. Eίπατε ότι μέχρι τον Νοέμβριο θα είναι πλήρως λειτουργικό και το δεύτερο «καλούπι» και ότι το έργο έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό περίπου 27%. Πώς είναι εδώ ο απολογισμός; Θα είναι έτοιμο στις αρχές του 2027; Υπάρχει κάτι που σας ανησυχεί;
Η υπερυψωμένη λεωφόρος ταχείας κυκλοφορίας είναι μία νέα εμβληματική υποδομή για τη Θεσσαλονίκη, αλλά και ευρύτερα, για τη Βόρεια Ελλάδα, καθώς θα εξυπηρετεί τις διαπεριφερειακές οδικές μετακινήσεις. Είναι ένα καινοτόμο έργο, το οποίο θα συμβάλλει τα μέγιστα στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στον αστικό ιστό της πόλης. Υπολογίζεται ότι από 5.000 οχήματα, σήμερα, θα διπλασιαστεί η χωρητικότητα σε 10.000 την ώρα. Η πρόοδος του έργου, πλέον, βρίσκεται στο 30% και ο ρυθμός κατασκευής προβλέπεται να αυξηθεί, καθώς εντός του φθινοπώρου θα λειτουργεί και το δεύτερο καλούπι. Με βάση αυτά τα δεδομένα, η δέσμευση της κοινοπραξίας είναι ότι θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και το έργο θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2027.
Με το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» ανακαινίζονται 431 σχολεία σε όλη τη χώρα, εκ των οποίων τα 78 βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη, ενώ στην περιοχή έχουμε και την παρέμβαση για 17 ΣΔΙΤ (16 στη Θεσσαλονίκη και μία στην Κατερίνη). Άρα, σύνολο 95 νέα σχολεία πλήρως αναμορφωμένα. Πώς προχωρούν εδώ οι εργασίες;
Η Α’ φάση του προγράμματος ανακαίνισης σχολικών κτιρίων «Μαριέττα Γιαννάκου» αφορούσε 431 σχολικές μονάδες, σε 245 Δήμους και στις 13 Περιφέρειες της χώρας και ολοκληρώθηκε με βάση το χρονοδιάγραμμα που είχε τεθεί, με τη δωρεά της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών.
Μέσα σε αυτό το σύνολο βρίσκονται και οι 78 σχολικές μονάδες στην Κεντρική Μακεδονία και φυσικά, στη Θεσσαλονίκη, οι οποίες ανακαινίστηκαν, και σήμερα, μαθητές και εκπαιδευτικοί εργάζονται και απολαμβάνουν ένα καλύτερο περιβάλλον.
Η επιτυχής ολοκλήρωση της Α’ φάσης ανοίγει τον δρόμο για τη Β’ φάση του ίδιου προγράμματος, την οποία εξήγγειλε πρόσφατα ο πρωθυπουργός με τριπλάσιο προϋπολογισμό σε βάθος τριετίας και σκοπό την ανακαίνιση 2.500 σχολικών μονάδων.
Ταυτόχρονα, στην Κεντρική Μακεδονία, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί ένα έργο μεγάλης εμβέλειας, την ανοικοδόμηση 17 νέων σχολικών μονάδων, εκ των οποίων οι 16 στη Θεσσαλονίκη. Ήδη, θεμελιώθηκε το 5ο Δημοτικό Σχολείο Αμπελοκήπων-Μενεμένης, ενώ έχουν ξεκινήσει εργασίες και σχεδόν σε όλα τα σχολεία. Έχει ιδιαίτερη σημασία ότι στις συμβατικές υποχρεώσεις έχει περιληφθεί και η συντήρηση των εγκαταστάσεων για 25 χρόνια, που αποτελεί μείζων ζήτημα για τη διατήρηση της εικόνας των σχολείων σε καλή κατάσταση.
Έχετε ανακοινώσει ότι η παραχώρηση της «Εγνατίας Οδού» σε ιδιώτη επενδυτή θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025. Πολλοί λένε ότι η παραχώρηση δεν θα επιτρέψει την πραγματοποίηση απαραίτητων έργων συντήρησης και βελτίωσης που έχουν καθυστερήσει. Τι απαντάτε;
Η παραχώρηση της «Εγνατίας Οδού» είναι ένα θέμα με πολλές οικονομικές και τεχνικές διαστάσεις οι οποίες πρέπει να οριστικοποιηθούν, προκειμένου να φτάσουμε σε ένα καλό αποτέλεσμα. Σε αυτό το στάδιο δεν μπορούμε να υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες, αλλά την τρέχουσα περίοδο καταβάλλεται μία εντατική προσπάθεια, ώστε να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες εντός του έτους και να προχωρήσουμε στην παραχώρηση.
Τι να περιμένουμε για το επόμενο διάστημα από το υπουργείο σε σχέση με το 2026;
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί πολλά έργα σε όλη την επικράτεια, κάποια από τα οποία είναι εμβληματικά και αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στον επόμενο χρόνο. Ειδικότερα, πρόκειται για τα εξής:
Επίσης, μέσα στο επόμενο έτος αναμένεται ακόμα μεγαλύτερη πρόοδος σε ένα σύνολο παρεμβάσεων, οι οποίες πραγματοποιούνται σε όλη την επικράτεια, όπως η υπερυψωμένη λεωφόρος ταχείας κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης, το Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη, η παράκαμψη Χαλκίδας και ο οδικός άξονας Μπράλος-Άμφισσα. Προχωρούν, ταυτόχρονα, οι διαδικασίες για το Ιωάννινα-Κακκαβιά και τα οδικά τμήματα Δράμα- Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη-Έδεσσα.
Στην Κρήτη, τα έργα στον ΒΟΑΚ εκτελούνται στα τμήματα Άγιος Νικόλαος-Νεάπολη και Νεάπολη-Χερσόνησος, ενώ τον Μάιο υπεγράφη η σύμβαση για το μεγαλύτερο τμήμα, Ηράκλειο-Χανιά, μήκους 157 χλμ. με την προαίρεση Κίσσαμος-Χανιά άλλα 30 χλμ. Όσον αφορά το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η πρόοδος κατασκευής προσεγγίζει το 60%.
Στην Αττική, επίσης, το 2026 αναμένεται να γίνει μία σημαντική παρέμβαση στον ανισόπεδο κόμβο της Μεταμόρφωσης για τη διευκόλυνση της κυκλοφοριακής ροής στη συμβολή με την Αττική Οδό, ενώ, προσεχώς, δρομολογείται και ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά.
Έχει ιδιαίτερη σημασία ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαχειρίζεται ένα πλήθος έργων στο πεδίο της διαχείρισης των υδάτινων πόρων. Το τελευταίο διάστημα, έχουν δρομολογηθεί τρία πολύ σημαντικά έργα και συγκεκριμένα: Τα φράγματα Μπραμιανών (Λασίθι), Ασωπού (Κορινθία) και Τσικνιά (Λέσβος), ενώ ωριμάζουν οι διαδικασίες για τα φράγματα Ενιπέα και Ταυρωνίτη.
Αυτά τα έργα, έχουν ζωτική σημασία για τις τοπικές κοινωνίες και την υποστήριξη του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας μας.
Στην Αθήνα ξεκίνησε η 24ωρη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς το Σάββατο. Υπάρχουν σκέψεις το Μέτρο να επεκταθεί και στη Θεσσαλονίκη;
Η 24ωρη λειτουργία των Μέσων Μεταφοράς κάθε Σάββατο είναι μία σύνθετη άσκηση και άρχισε πρόσφατα να εφαρμόζεται στην Αθήνα. Όπως έχει προαναγγελθεί, υπάρχει πρόθεση επέκτασης του μέσου και στη Θεσσαλονίκη το 2026, αλλά αυτό είναι κάτι που -όπως σας ανέφερα- απαιτεί μία διαδικασία, η οποία πρέπει να προηγηθεί.
Εδώ και λίγες ημέρες έχει μπει σε εφαρμογή ο νέος ΚΟΚ. Πώς κρίνετε την εκκίνησή του; Ποιο είναι το μήνυμά σας προς τους πολίτες και τους οδηγούς;
Η βελτίωση της οδικής ασφάλειας είναι ένα ζήτημα ύψιστης προτεραιότητας για την κυβέρνηση, η οποία έχει προχωρήσει σε ένα πλέγμα πρωτοβουλιών με σκοπό να περιοριστεί ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων και των θυμάτων από αυτά. Σε αυτήν τη δέσμη περιλαμβάνονται η κατασκευή σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων ή οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε δρόμους υψηλής επικινδυνότητας, όπως ο ΒΟΑΚ και ο παλιός οδικός άξονας Πάτρα-Πύργος, όπου κατεγράφη κατακόρυφη μείωση των συμβάντων.
Δεν αρκούν, όμως, οι σύγχρονοι δρόμοι, καθώς απαιτείται η αλλαγή της νοοτροπίας που έχουμε ως οδηγοί και σε αυτό εστιάζουν οι αλλαγές που έγιναν στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Βασική πτυχή αυτής της αλλαγής είναι η έννοια της υποτροπής, η οποία πλέον, είναι βασικό κριτήριο στην αντιμετώπιση των παραβάσεων, ως προς την επιβολή των ποινών. Σκοπός είναι ο πολίτης να γνωρίζει ότι υπάρχει συνέπεια του Κράτους στην τήρηση των κανόνων οδικής συμπεριφοράς. Θέλουμε, έτσι, να χτίσουμε μία σχέση εμπιστοσύνης και να γίνει σαφές σε όλους μας ότι ο δρόμος είναι ένας δημόσιος χώρος τον οποίο όλοι χρησιμοποιούμε και όλοι θέλουμε να φθάσουμε ασφαλείς στον προορισμό μας.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 28.09.2025
«Η ΥΠΑ θα αποκτήσει μεγαλύτερη ευελιξία και πιο σύγχρονη διοίκηση».
Το ποσό που έλαβε από τις αμερικανικές αρχές ως δικηγόρος για τους προστατευόμενους μάρτυρες της υπόθεσης Novartis
Στη δημοσιότητα τα πόθεν έσχες 2023-2024 των πολιτικών
Ολοκλήρωσε την περιοδεία του στο νησί ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ - Νέα πυρά για τον ΟΠΕΚΕΠΕ