Θεσσαλονίκη: Ο προαστιακός στα αζήτητα, το σημείο καρμανιόλα στα ανατολικά και τα συμπεράσματα μιας δημοσκόπησης. Γράφει ο Σαλονικιός

Από τη μελέτη που δεν έγινε, στις «τυμπανοκρουσίες» για την έναρξη λειτουργίας του και την «πλάτη» που γύρισαν οι φοιτητές

Η έναρξη της λειτουργίας των δρομολογίων του προαστικού σιδηροδρόμου από Θεσσαλονίκη προς Σίνδο και αντιστρόφως, ανακοινώθηκε με... τυμπανοκρουσίες από τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κώστα Κυρανάκη στα μέσα Νοεμβρίου. Είχε παρουσιαστεί ως μια σημαντική πρωτοβουλία για τη διευκόλυνση των χιλιάδων φοιτητών του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, οι οποίοι μετακινούνται καθημερινά στις εγκαταστάσεις του πρώην ΤΕΙ.

Είχαν διατυπωθεί από τότε κάποιες ενστάσεις για το κατά πόσο η μετακίνηση με τον προαστιακό και εν συνεχεία με λεωφορείο του ΟΑΣΘ (σ.σ. δωρεάν) θα ήταν ελκυστική προς τους φοιτητές. Από τα έως τώρα δεδομένα, όπως παρουσιάστηκαν σε χθεσινό ρεπορτάζ του emakedonia.gr, φαίνεται ότι οι φοιτητές προτιμούν να μετακινούνται με το αστικό λεωφορείο, παρά με τον προαστιακό ο οποίος προβλέπει και μετεπιβίβαση.

Χωρίς μελέτη

Όσοι είχαν αυτή την ιδέα πόνταραν προφανώς ότι οι φοιτητές θα πετούσαν τη «σκούφια» τους με τον προαστιακό, καθώς η μετακίνηση γίνεται σε λιγότερο χρόνο. Αλλά, έπεσαν έξω. Το τρένο πηγαινοέρχεται σχεδόν άδειο στα έξι δρομολόγια που κάνει καθημερινά. Οι ιθύνοντες του υπουργείου νόμισαν πως επειδή άρεσε σε εκείνους η ιδέα, θα γινόταν δεκτή με ενθουσιασμό και από τους φοιτητές. Όμως, τα δρομολόγια των αστικών μετακινήσεων δεν αποφασίζονται σε αυτή τη βάση. Πριν να τα θέσει κανείς σε λειτουργία, το ελάχιστο που πρέπει να κάνει είναι να διενεργήσει μια μελέτη προέλευσης-προορισμού προκειμένου να διαπιστώσει εάν η ιδέα του θα τύχει ανταπόκρισης. Στην περίπτωσή μας κάτι τέτοιο δεν έγινε. Με τα γνωστά αποτελέσματα. Δεν ξέρω εάν στο προσεχές μέλλον θα αλλάξει κάτι ως προς αυτό, αλλά, επειδή, προς το παρόν, οι φοιτητές εξακολουθούν να προτιμούν τα αστικά λεωφορεία, καλό θα ήταν το υπουργείο να μεριμνήσει ώστε να αυξήσει τα δρομολόγια κατά τις ώρες αιχμής προκειμένου τα παιδιά να μετακινούνται με αξιοπρέπεια.

Τα παράδοξα του... Cosmos

Ενόψει των εορταστικών ημερών η κίνηση στην αγορά αυξάνεται. Μεγάλη προσέλευση παρατηρείται και στα εμπορικά κέντρα τα οποία βρίσκονται πέριξ του πολεοδομικού συγκροτήματος. Ένα απ' αυτά είναι και το Mediterranean Cosmos το οποίο βρίσκεται στο 11ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών. Όσοι χρησιμοποιούν καθημερινά αυτόν το δρόμο έχουν γίνει σίγουρα μάρτυρες τροχαίων ατυχημάτων στο ύψος του Cosmos, τις περισσότερες φορές ευτυχώς μόνο με υλικές ζημιές. Πρόκειται για ένα από τα σημεία του περιαστικού οδικού δικτύου της Θεσσαλονίκης στο οποίο σημειώνονται τα περισσότερα ατυχήματα, κυρίως τα σαββατοκύριακα.

Η αιτία για αυτήν την κατάσταση είναι το γεγονός ότι η λωρίδα επιβράδυνσης την οποία χρησιμοποιούν τα ΙΧ που θέλουν να εισέλθουν στο εμπορικό κέντρο, έχει πολύ μικρό μήκος σε σχέση με τον όγκο των αυτοκινήτων. Έτσι, όσοι αμέριμνα ταξιδεύουν προς Χαλκιδική ή και σε εγγύτερους προορισμούς βρίσκονται αιφνιδίως αντιμέτωποι με μποτιλιάρισμα στη δεξιά λωρίδα του δρόμου ταχείας κυκλοφορίας και στην προσπάθειά τους να το αποφύγουν προκαλούνται ατυχήματα. Χώρια, δε, που λίγο πιο κάτω υπάρχει μία ακόμη, παράνομη, έξοδος η οποία επίσης χρησιμοποιείται για την προσέγγιση στο εμπορικό κέντρο.

...και οι ανήξεροι

Όλα αυτά τα γνωρίζουν οι αρμόδιοι. Τόσο αυτοί οι οποίοι χορήγησαν την άδεια λειτουργίας, ξέροντας ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, όσο φυσικά και η τροχαία η οποία, έχοντας όλα τα στατιστικά στοιχεία των ατυχημάτων θα έπρεπε κανονικά να ζητήσει να ληφθούν μέτρα. Όμως εδώ και 20 χρόνια, από όταν ξεκίνησε τη λειτουργία του το εμπορικό κέντρο, όλοι παριστάνουν τον ανήξερο... προς τέρψη των λαμαρινάδων. Η δε Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, παραπέμπει την επίλυση του προβλήματος στην υλοποίηση του έργου της αναβάθμισης του τμήματος του αυτοκινητόδρομου από τον Κ12 έως τον ανισόπεδο κόμβο της Θέρμης, που προβλέπει την επιμήκυνση της λωρίδας επιβράδυνσης, αναγνωρίζοντας έτσι ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Έχετε την προσοχή σας λοιπόν όσοι διέρχεστε από το σημείο, κυρίως την περίοδο των γιορτών, έως ότου γίνει αυτό το πολύπαθο έργο.

Ικανοποίηση για τη διοίκηση

Ικανοποίηση σκόρπισαν στο δημαρχιακό μέγαρο Θεσσαλονίκης τα ευρήματα της έρευνας την οποία διεξήγαγε η Interview για λογαριασμό του iefimerida.gr. Τα ποσοστά ικανοποίησης, τόσο για τον δήμαρχο Στέλιο Αγγελούδη, όσο και για το έργο της δημοτικής αρχής βρίσκονται κοντά στο 60%. Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι σχεδόν ένας στους δύο θεωρεί ότι υπήρξε βελτίωση στον τομέα της καθαριότητας ο οποίος, παραδοσιακά, αποτελεί την αχίλλειο πτέρνα κάθε δημοτικής αρχής, αλλά και στον τομέα του πρασίνου, στο οποίο χωλένει η Θεσσαλονίκη.

Αξιοσημείωτο εύρημα είναι και ότι ένας στους δύο δηλώνει ότι υπήρξε βελτίωση στις αστικές συγκοινωνίες. Σε αυτό συνετέλεσε ασφαλώς η λειτουργία του μετρό το οποίο, προς το παρόν, λειτουργεί αποκλειστικά εντός των ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης, καθώς και η βελτίωση που παρουσίασε ο ΟΑΣΘ, παρά τα προβλήματά του σε ορισμένες γραμμές. Παρόλα αυτά, ωστόσο, κι ενώ η λειτουργία του μετρό αφαίρεσε ΙΧ από την καθημερινή κυκλοφορία, περισσότεροι από ένας στους δύο δηλώνουν ότι υπήρξε χειροτέρευση σε ό,τι αφορά τη στάθμευση. Εδώ δεν διευκρινίζεται ασφαλώς εάν αυτή η δυσαρέσκεια αφορά τις μόνιμες σταθμεύσεις ή τις ολιγόλεπτες, περιστασιακές, οι οποίες γίνονταν στους κεντρικούς δρόμους της πόλης, αλλά κόπηκαν τον τελευταίο χρόνο εξαιτίας της εντατικής αστυνόμευσης.

Η αντιπολίτευση;

Ενδιαφέρον θα είχε πάντως, εάν στην έρευνα υπήρχε και σχετικό ερώτημα για το βαθμό ικανοποίησης από την αντιπολίτευση στο δήμο Θεσσαλονίκης, όπως συμβαίνει και με αντίστοιχες έρευνες για την κεντρική πολιτική σκηνή. Είμαι περίεργος να έβλεπα τα ποσοστά ικανοποίησης για τη μείζονα αντιπολίτευση του Κωνσταντίνου Ζέρβα η οποία έχει διασπαστεί εδώ και λίγους μήνες, αλλά και γι' αυτήν του Σπύρου Πέγκα η οποία είναι ουσιαστικά ακέφαλη. Ουσιαστική αντιπολίτευση στο δήμο κάνουν μόνον η “Λαϊκή Συσπείρωση” και η “Πόλη Ανάποδα”. Οι άλλες δύο παρατάξεις απλώς παρίστανται, ή αντιπολιτεύονται μέσω facebook. Κι αυτό δεν είναι καλό για την Θεσσαλονίκη.

Loader