«Ανάσα» στο πάρκινγκ της Ε' Κοινότητας επιχειρεί να δώσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης, με την έγκριση δημιουργίας 1000 θέσεων παρκαρίσματος, αποκλειστικά για τις ανάγκες των κατοίκων. Το χρόνιο αίτημα των πολιτών για το οποίο είχε γράψει η «Μακεδονία της Κυριακής» στις αρχές του περασμένου Ιουνίου, φαίνεται πως βαίνει προς εκπλήρωση, αρχικά δοκιμαστικά, με την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου από 1η Iανουαρίου του 2026, σε 9 μεγάλους δρόμους της περιοχής.
Κατά τη συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής της Τετάρτης, εγκρίθηκε ο σχεδιασμός των αποκλειστικών θέσεων στάθμευσης κατοίκων, όπως είχε ζητηθεί και συντριπτικά από την κοινότητα, μέσω διαδικτυακής δημόσιας διαβούλευσης η οποία έτρεξε από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2025, συγκεντρώνοντας 1.500 απαντήσεις. Το θέμα αναμένεται να εγκριθεί και από το Δημοτικό Συμβούλιο.
Όπως αναφέρει στο emakedonia.gr η Γενική Διευθύντρια Τεχνικών Έργων του Δήμου Θεσσαλονίκης, Μαρία Ζουρνά, οι δρόμοι που επιλέχθηκαν είναι αυτοί που σε πρώτη φάση τηρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές αναφορικά με τα μέτρα πλάτος από πρόσοψη σε πρόσοψη κτιρίου στον εκάστοτε δρόμο.
«Θέλουμε να δούμε πώς θα πάει για ένα χρόνο και μετά να δούμε αν θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Οι δρόμοι που διαλέξαμε είναι αυτοί που δεν θα δημιουργηθεί πρόβλημα και τηρούν τις προδιαγραφές», σημειώνει, ενώ προσθέτει πως το μέτρο θα τεθεί σε εφαρμογή έπειτα κι από την έγκριση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Οι θέσεις πάρκινγκ στους 9 δρόμους της Ε' Κοινότητας
Σύμφωνα με το σχεδιασμό, στις οδούς Αρχαιολογικού Μουσείου και Καλλιδοπούλου από το ύψος της Βασιλίσσης Όλγας έως τη Δελφών, πρόκειται να δημιουργηθούν 84 και 74 αντίστοιχα θέσεις παρκαρίσματος για κατοίκους. Επίσης, την οδό 28ης Οκτωβρίου από το ύψος της Βασιλίσσης Όλγας έως την Κωνσταντινουπόλεως θα δημιουργηθούν 187 θέσεις.
Και οι τρεις παραπάνω οδοί παρουσιάζουν μεγάλο πλάτος οδοστρώματος, στα 9 μέτρα περίπου από κράσπεδο σε κράσπεδο.
Στην Κοσμά Αιτωλού θα δημιουργηθούν επίσης 93 θέσεις κατοίκων, στη Χαλκιδικής από το ύψος της Μπότσαρη έως την Κοσμά Αιτωλού θα δημιουργηθούν 63, στην οδό Πατρών η οποία εμφανίζει το μικρότερο πλάτος από κράσπεδο σε κράσπεδο (5 μέτρα), άλλες 38 ενώ στην οδό Αναλήψεως θα δημιουργηθούν 167 θέσεις παρκαρίσματος κατοίκων.
Τέλος στις οδούς Θερμοπυλών και Θεοδώρου Νάτσινα θα δημιουργηθούν 173 και 90 θέσεις αντίστοιχα.
Συνολικά οι θέσεις που θα περιλαμβάνονται στην κάρτα κατοίκου αριθμούν τις 969, ενώ σε αυτές συμπεριλαμβάνονται και 51 θέσεις ειδικής στάθμευσης (θέσεις για ΑμεΑ και άλλες).
Δείτε αναλυτικά τις θέσεις ανά οδό στον παρακάτω πίνακα:
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη προσπάθεια οργάνωσης της στάθμευσης στην περιοχή ξεκίνησε επί διοίκησης Μπουτάρη, με δημιουργία θέσεων κάτω από την οδό Δελφών. Πλέον, το σύστημα επεκτείνεται ώστε να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες της περιοχής.
Ανάγκη για περισσότερες θέσεις στο μέλλον
Η θετική γνωμοδότηση της Δημοτικής Επιτροπής έρχεται μετά από εισήγηση του προέδρου της Ε' Δημοτικής Κοινότητας, Μανώλη Σύλλη, επί το εγγράφου του Τμήματος Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού και Οδικής Σήμανσης της Διεύθυνσης Έργων, Αναπλάσεων και Συντηρήσεων Δημοσίου Χώρου.
Όπως σημειώνει στο emakedonia.gr ο κ. Σύλλης, η νέα κάρτα στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους αποτελεί το πρώτο βήμα σε ένα ευρύτερο σχέδιο ρύθμισης της στάθμευσης στις πυκνοδομημένες γειτονιές της περιοχής. Στόχος είναι στο μέλλον να επεκταθεί το μέτρο και σε περισσότερους δρόμους, ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων κοινοτήτων, όπως η Α' κοινότητα, όπου διατίθενται ήδη περίπου 3.500 κάρτες.
Έρευνα για οικόπεδα που μπορούν να μετατραπούν σε πάρκινγκ
Παράλληλα, στο «κυνήγι» δημοσίων χώρων, ακινήτων και οικοπέδων, τα οποία είναι είτε δημοτικά είτε ανήκουν σε άλλους δημόσιους φορείς, προκειμένου να μετατραπούν σε πάρκινγκ, έχει επιδοθεί τελευταία ο Δήμος Θεσσαλονίκης.
Όπως εξηγεί στο emakedonia.gr η Αντιδήμαρχος Αστικής Ανάπτυξης και Πολεοδομίας Δήμητρα Αγκαθίδου, η υπηρεσία της ερευνά αν υπάρχουν κάποια ελεύθερα οικόπεδα του δημοσίου εντός της περιοχής, τα οποία είναι κατάλληλα ούτως ώστε να μπορέσουν να παραχωρηθούν στο δήμο.
Από την πλευρά του ο Μανώλης Σύλλης υπογραμμίζει πως ήδη έχουν εντοπιστεί κάποια. «Θέλουμε να κάνουμε κάτι παρόμοιο, όπως έγινε για παράδειγμα με το Πεδίον του Άρεως το οποίο άνηκε στο Στρατό και παραχωρήθηκε με ενέργειες του Δημάρχου, στο δήμο. Ψάχνουμε κι άλλα τέτοια οικόπεδα τα οποία μπορεί να ανήκουν στην ΕΥΑΘ π.χ., είτε σε κάποια τράπεζα είτε στον Στρατό για να φτιάξουμε χώρους πάρκινγκ αλλά και χώρους πρασίνου», σημειώνει.
Τα κριτήρια λήψης της κάρτας - Έλεγχος με καινοτόμα εφαρμογή
Παράλληλα, όπως αποκαλύπτει ο πρόεδρος, το νέο πρόγραμμα θα ενσωματώνει και σύγχρονη τεχνολογία: κάθε κάρτα θα συνοδεύεται από ειδικό αυτοκόλλητο στο παρμπρίζ, το οποίο θα σαρώνεται μέσω barcode από τη Δημοτική Αστυνομία, ώστε να περιοριστούν τα παράνομα παρκαρίσματα και να διασφαλιστεί η ορθή χρήση των θέσεων.
Η χορήγηση της κάρτας θα γίνεται με συγκεκριμένες προϋποθέσεις, οι οποίες ακόμη συζητούνται. Υπό διαβούλευση βρίσκεται επίσης το ενδεχόμενο να δοθεί πρόσβαση και σε κατοίκους όμορων περιοχών, αν αυτό κριθεί απαραίτητο. «Η στόχευση είναι να καλύψουμε τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων της κοινότητάς μας και το μέτρο να αποτελέσει ανάσα για τους ίδιους», τονίζει ο κ. Σύλλης, υπογραμμίζοντας ότι η περιοχή αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια, οξύ πρόβλημα στάθμευσης και καθημερινής κινητικότητας.